Page 22 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 22

33. 4587 sayılı İş Kanununda; feshin geçerli bir sebebe dayandığını
            ispat yükümlülüğü işverene ait olup işçinin, feshin başka bir sebebe
            dayandığını iddia ettiği takdirde, bu iddiasını ispatla yükümlü olduğu
            zikredilmiş ve bu konuda açılacak bir davada seri muhakeme usulü-
            ne atıf yapılarak mahkemenin davayı iki ay içinde sonuçlandıracağı,
            mahkemece verilen kararın temyizi halinde ise Yargıtay’ın bir ay içinde
            kesin olarak karar vereceğine vurgu yapılmıştır.

               34. Ancak ülkemizde yargılama süreci; mahkemelerin iş yükü vb.
            nedenlere bağlı olarak kimi durumlarda uzun sürelere yayılmaktadır.
            Bu durum parasal alacaklar söz konusu olduğunda enflasyon olgusu
            ve paranın kullanım hakkından istemeyerek de olsa imtina edilmesine
            bağlı olarak oluşan zaman değeri sebebiyle kişilerin mağduriyetlerine
            neden olabilmektedir.

               35. Yargılama sürecinin uzaması yanında somut olay bakımından
            da önem arzeden bir diğer husus; temyize götürülen mahkeme karar-
            larının bu süreçte icra edilip edilemeyeceğine ilişkindir. Bu  konuda yu-
            karıda da ifade edildiği üzere “temyiz, mahkeme kararlarının icrasını
            durdurmamakta” ancak kanunda sayılan istisnai durumlarda icranın
            durması söz konusu olabilmektedir (20 nci paragraf).

               36. Zikredilen nedenlerle; şikâyetçinin iş mahkemesi kararı kap-
            samında İdareye yapmış olduğu işsizlik ödeneği talebinin İdarece,
            kararın  henüz  kesinleşmediği  gerekçesiyle  reddedilmesi  ve  kesinle-
            şen karara binaen işsizlik ödeneğinin faiz uygulanmadan şikayetçiye
            ödenmesinin yukarı belirtilen ulusal ve uluslararası yasa hükümleri ile
            yargı kararları çerçevesinde hukuka ve  hakkaniyete uygunluk göster-
            mediği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
               E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
               37. Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nun 10/12/1948  tarih ve
            217 A(III) sayılı Kararıyla ilan edilen İnsan Hakları Evrensel Beyan-
            namesinin 22 nci, Türkiye’nin de taraf olduğu BM Genel Kurulu’nun
            16/12/1966 tarihli ve 2200 A (XXI) sayılı Kararıyla kabul edilen Eko-
            nomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası Sözleşmesi’nin 9 uncu
            ve 12 nci maddeleri ile 27/09/2006 tarihli ve 5547 sayılı Kanunla
            onaylanması uygun bulunan “Gözden Geçirilmiş ‘Avrupa Sosyal Şar-
            tı’nın 12 nci maddesinde; sosyal güvenlik hakkına atıfta bulunarak





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  21
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27