Page 323 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 323

dolayısıyla şikâyetçinin genel koşullara göre talep ettiği yaşlılık aylığı-
              nın kendisine tahsis edilmemesi işleminin, mülkiyet hakkının ihlaline
              neden olabileceği değerlendirilmiştir.
                 E. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
                 42. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
              şında idarelerden sadece hukuka uygun hareket etmeleri değil, aynı
              zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri beklen-
              mektedir.

                 43. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de
              yayımlanan Kamu  Denetçiliği  Kurumu  Kanununun Uygulanmasına
              İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin ‘İyi Yönetim İlkeleri’
              başlıklı 6 ncı maddesinde; Kurumun, inceleme ve araştırma yaparken
              insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ay-
              rımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması; eşit-
              lik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı
              beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hak-
              kı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, ka-
              rarların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi,
              kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi
              iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta
              bulunup bulunmadığını gözeteceği düzenlenmiştir. Söz konusu Yönet-
              melik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği
              Temel Haklar Şartının 41 inci maddesinde de iyi yönetim hakkından
              bahsedilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu tarafından
              kabul edilen ‘Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası’nda da yer verilmiş-
              tir.
                 44. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesin-
              de; şikâyet başvurusu kapsamında Kurumumuzca istenilen bilgi ve
              belgelerin idare tarafından süresi içerisinde gönderildiği, böylece ida-
              renin ‘makul sürede karar verme’, hesap verilebilirlik’, ‘kararların ge-
              rekçeli olması’ ve ‘kararların gecikmeksizin bildirilmesi’ ilkelerine uy-
              gun hareket ettiği, ancak İdarenin ilgililere gönderilen cevabi yazıla-
              rında, hangi sürede hangi mercilere başvurabileceğinin gösterilmediği,
              bu nedenle iyi yönetişim ilkelerinde vurgulanan ‘karara karşı başvuru
              yollarının  gösterilmesi’  ilkesine  uymadığı  anlaşılmış  olup,  idarenin
              bundan böyle bu ilkeye de uyması beklenmektedir.




            322   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328