Page 322 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 322

karşılık olarak yapılacak ilk değerlendirme; yukarıdaki açıklamalarımı-
            za atfen başvurucuya, aynı sigorta kolundan tek aylığın bağla-
            nabileceği hususudur. Bu karar dâhilde vardığımız sonuç itibarıyla,
            şikâyetçiye genel koşullara göre aylık bağlanabilmesinin koşulu, özel
            durumuna bağlı olarak hali hazırda durdurulan aylığının kesilmesi
            koşuludur. Bu yönüyle de ortada bağlanabilecek veya kıyas yapılacak
            birden fazla aylık alma/bağlanma durumu yoktur. Daha doğru bir ifa-
            deyle dosya kapsamında, anılan hüküm uygulama alanı bulabilen bir
            hüküm değildir. Uzun vadeli sigorta kolları için tek prim öden-
            mekte oluşu, edimde de tekliği getirmektedir. Bu cümleden ol-
            mak üzere, şikâyet başvurucusunun mülga 506/92 hükmü dâ-
            hilindeki talebinin ret edilmesi gerekmiştir.
               D. İnsan Haklan Açısından Değerlendirme

               39. T.C. Anayasasının ‘Kanun Önünde Eşitlik’ başlıklı 10 uncu mad-
            desinde ifadesini bulan kanun önünde eşitlik ilkesinin, Avrupa İnsan
            Hakları Sözleşmesinin 13 üncü maddesindeki etkili başvuru hakkının
            ve 17 nci maddesindeki hakları kötüye kullanma yasağının ihlal edil-
            diğine dair herhangi bir bulgu ve bilgiye rastlanılmamıştır. Diğer ta-
            raftan;

               40. Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nun 10/12/1948  tarih ve
            217 A(III) sayılı Kararıyla ilan edilen İnsan Hakları Evrensel Beyan-
            namesinin 22 nci, Türkiye’nin de taraf olduğu BM Genel Kurulu’nun
            16/12/1966 tarihli ve 2200 A (XXI) sayılı Kararıyla kabul edilen Eko-
            nomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası Sözleşmesi’nin 9 uncu
            ve 12 nci maddeleri ile 27/9/2006 tarihli ve 5547 sayılı Kanunla onay-
            lanması uygun bulunan Gözden Geçirilmiş ‘Avrupa Sosyal Şartı’nın 12
            nci maddesinde; sosyal güvenlik hakkına atıfta bulunarak sağlık hak-
            kını da içermek şartıyla bu hakkın vazgeçilemez bir temel insan hakkı
            olduğuna vurgu yapılmıştır.
               41. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 1 no’lu Ek Protokolünün
            1 inci maddesi; “Her gerçek ve tüzel kişinin mal ve mülk dokunul-
            mazlığına saygı gösterilmesini isteme hakkı vardır. Bir kimse, ancak
            kamu yararı sebebiyle ve yasada öngörülen koşullara ve uluslararası
            hukukun genel ilkelerine uygun olarak mal ve mülkünden yoksun bı-
            rakılabilir.” düzenlemesine yer vermiştir. Burada belirtilen mülkiyet
            hakkının içeriğine sosyal güvenlik hakkının da dâhil edilebilir olduğu;




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  321
   317   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327