Page 118 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 118
Beyannamesinin 3 üncü ve 22 nci maddeleri, yine Türkiye’nin de taraf
olduğu BM Genel Kurulu’nun 16/12/1966 tarihli ve 2200 A (XXI) sa-
yılı Kararıyla kabul edilen Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Ulus-
lararası Sözleşmesi’nin 9 uncu maddesi ile 27/9/2006 tarihli ve 5547
sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan “Gözden Geçirilmiş Avru-
pa Sosyal Şartı” nın 12 nci maddesinde kişilerin sosyal güvenlik hakkı
olduğuna vurgu yapıldığı, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 1 No’Iu
Ek Protokolünün 1 inci maddesinde ise; “Her gerçek ve tüzel kişinin mal
ve mülk dokunulmazlığına saygı gösterilmesini isteme hakkı vardır. Bir
kimse, ancak kamu yararı sebebiyle ve yasada öngörülen koşullara ve ulus-
lararası hukukun genel ilkelerine uygun olarak mal ve mülkünden yoksun
bırakılabilir” düzenlemelerine yer verildiği görülmüştür.
29. Uluslararası mevzuat hükümleri kapsamında; insan hakları
yönünden etkin başvuru yollarının açık olduğu, ayrımcılık yasağının
ihlal edilmediği ve haklarının kötüye kullanılmasının söz konusu ol-
madığı anlaşılmış ve şikâyetçiye babası üzerinden bağlanan yetim aylı-
ğının İdarece kesilmesi ve ödenen tutarların iadesi hususlarında insan
haklarının ihlal edildiğine rastlanmamıştır.
F. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
30. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri”
başlıklı 6 ncı maddesinde “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken ida-
renin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk,
ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik,
tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklen-
tiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma
hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerekçeli
olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmek-
sizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uy-
gun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını göze-
tir ve iyi yönetim ilkelerine uyar” hükmüne yer verilmiştir. Bu kapsamda
şikâyetçinin babasından aylık bağlanma talebine yönelik İdare tarafın-
dan hazırlanmış matbu taahhütnamenin şikâyetçi tarafından imza-
lanması ve tarafına 5 yıl boyunca yetim aylığı ödendikten sonra yanlış-
lık yapıldığı iddiası ile kesilmesinin ve ödenen tutarların şikâyetçiden
tahsil edilmesinin, iyi yönetim ilkelerinde belirtilen; haklı beklentiye
uygunluk, ölçülülük ve makul sürede karar verme ilkelerine aykırı olduğu,
öte yandan gerek Anayasanın 40 ncı maddesinde gerekse de iyi yöne-
tişim ilkelerinde vurgulanan idari kararlara karşı başvuru yollarının
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 117