Page 118 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 118

Beyannamesinin 3 üncü ve 22 nci maddeleri, yine Türkiye’nin de taraf
            olduğu BM Genel Kurulu’nun 16/12/1966 tarihli ve 2200 A (XXI) sa-
            yılı Kararıyla kabul edilen Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Ulus-
            lararası Sözleşmesi’nin 9 uncu maddesi ile 27/9/2006 tarihli ve 5547
            sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan “Gözden Geçirilmiş Avru-
            pa Sosyal Şartı” nın 12 nci maddesinde kişilerin sosyal güvenlik hakkı
            olduğuna vurgu yapıldığı, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 1 No’Iu
            Ek Protokolünün 1 inci maddesinde ise; “Her gerçek ve tüzel kişinin mal
            ve mülk dokunulmazlığına saygı gösterilmesini isteme hakkı vardır. Bir
            kimse, ancak kamu yararı sebebiyle ve yasada öngörülen koşullara ve ulus-
            lararası hukukun genel ilkelerine uygun olarak mal ve mülkünden yoksun
            bırakılabilir” düzenlemelerine yer verildiği görülmüştür.

               29.  Uluslararası mevzuat hükümleri kapsamında; insan hakları
            yönünden etkin başvuru yollarının açık olduğu, ayrımcılık yasağının
            ihlal edilmediği ve haklarının kötüye kullanılmasının söz konusu ol-
            madığı anlaşılmış ve şikâyetçiye babası üzerinden bağlanan yetim aylı-
            ğının İdarece kesilmesi ve ödenen tutarların iadesi hususlarında insan
            haklarının ihlal edildiğine rastlanmamıştır.

               F. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
               30. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
            yayımlanan Kamu  Denetçiliği  Kurumu  Kanununun Uygulanmasına
            İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri”
            başlıklı 6 ncı maddesinde “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken ida-
            renin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk,
            ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik,
            tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklen-
            tiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma
            hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerekçeli
            olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmek-
            sizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uy-
            gun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını göze-
            tir ve iyi yönetim ilkelerine uyar” hükmüne yer verilmiştir. Bu kapsamda
            şikâyetçinin babasından aylık bağlanma talebine yönelik İdare tarafın-
            dan hazırlanmış matbu taahhütnamenin şikâyetçi tarafından imza-
            lanması ve tarafına 5 yıl boyunca yetim aylığı ödendikten sonra yanlış-
            lık yapıldığı iddiası ile kesilmesinin ve ödenen tutarların şikâyetçiden
            tahsil edilmesinin, iyi yönetim ilkelerinde belirtilen; haklı beklentiye
            uygunluk, ölçülülük ve makul sürede karar verme ilkelerine aykırı olduğu,
            öte yandan gerek Anayasanın 40 ncı maddesinde gerekse de iyi yöne-
            tişim ilkelerinde vurgulanan idari kararlara karşı başvuru yollarının



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  117
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123