Page 129 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 129

sınırlandırdığı, kanunlarda öngörülen süreler içerisinde hakkını aramayan
              alacaklıyı korumak için artık bir sebep kalmadığı, hakkını süresi içerisinde
              aramayan hak sahibi bu ihmalinin sonuna katlanması gerektiği, çünkü ka-
              nun koyucunun, alacaklı ile borçlu arasındaki hesaplaşmaların en geç on
              yılda sona ermesini, bu süre geçtikten sonra, hakkın talep edilememesini,
              toplumda huzur ve barış ortamının olmasını, güven duygusunun yeniden
              sağlanmasını istediği, bu sebeple hukuk düzeninin, ihtiva ettiği kurallarda,
              alacaklı ile borçlu arasında adil bir denge kurduğu “ (BAŞPINAR, ALTUN-
              KAYA:2008) ifade edilmektedir.
                 33. Dolayısıyla yapılan inceleme ve araştırmalar ile dosya içeriği
              belgeler ve tetkik edilen yargı kararları çerçevesinde, şikayetçi ... tara-
              fından, yanlış ve yersiz alındığı anlaşılan primlerin, alındıkları tarihten
              itibaren 10 yıl içerisinde ilgili idareden talep edilmediği, talep edilen
              primlerin 1990 2003 dönemine ait olması nedeniyle, Kurumumuzun
              verdiği 29/1/2014  tarihli  Gönderme Kararı ekinde yer alan şikayet
              başvurusunun, şikayetçinin doğrudan ilgili Kuruma yapılmış bir baş-
              vuru olarak değerlendirildiğinde dahi 10 yıllık zamanaşımı süresinin
              aşıldığı, hukuki istikrarın sağlanması ve muhafazası adına zamanaşı-
              mı sürelerine riayetin gerekliliği de göz önünde bulundurulduğunda,
              şikayetçinin talebi kapsamında ilgili idarece prim iadesi yapılmaması
              işleminde hukuka ve hakkaniyete aykırılık bulunmadığı kanaatine va-
              rılmıştır.

                 E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
                 34. İnsan hakları yönünden yapılan değerlendirmede, etkin başvu-
              ru yollarının açık olduğu, ayrımcılık yasağı, hakların kötüye kullanıl-
              ması ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin (AİHS) 1 no’lu protoko-
              lünün 1 inci maddesinde yazılı mülkiyet hakkının ihlalinin söz konusu
              olmadığı, dolayısıyla insan hakları ihlaline rastlanmadığı sonucuna
              varılmıştır.
                 F. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
                 35. Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı’nın 41 inci maddesinde geçen
              “iyi bir yönetim hakkı”nın uygulamada ne anlama geldiğini açıklayan
              ve Ülkemizin de aday olduğu Avrupa Birliği’nin müktesebatının bir
              parçası olan Avrupa Doğru İdari Davranış Yasasında iyi yönetim ilke-
              leri ortaya konulmuştur.





            128   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134