Page 129 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 129
sınırlandırdığı, kanunlarda öngörülen süreler içerisinde hakkını aramayan
alacaklıyı korumak için artık bir sebep kalmadığı, hakkını süresi içerisinde
aramayan hak sahibi bu ihmalinin sonuna katlanması gerektiği, çünkü ka-
nun koyucunun, alacaklı ile borçlu arasındaki hesaplaşmaların en geç on
yılda sona ermesini, bu süre geçtikten sonra, hakkın talep edilememesini,
toplumda huzur ve barış ortamının olmasını, güven duygusunun yeniden
sağlanmasını istediği, bu sebeple hukuk düzeninin, ihtiva ettiği kurallarda,
alacaklı ile borçlu arasında adil bir denge kurduğu “ (BAŞPINAR, ALTUN-
KAYA:2008) ifade edilmektedir.
33. Dolayısıyla yapılan inceleme ve araştırmalar ile dosya içeriği
belgeler ve tetkik edilen yargı kararları çerçevesinde, şikayetçi ... tara-
fından, yanlış ve yersiz alındığı anlaşılan primlerin, alındıkları tarihten
itibaren 10 yıl içerisinde ilgili idareden talep edilmediği, talep edilen
primlerin 1990 2003 dönemine ait olması nedeniyle, Kurumumuzun
verdiği 29/1/2014 tarihli Gönderme Kararı ekinde yer alan şikayet
başvurusunun, şikayetçinin doğrudan ilgili Kuruma yapılmış bir baş-
vuru olarak değerlendirildiğinde dahi 10 yıllık zamanaşımı süresinin
aşıldığı, hukuki istikrarın sağlanması ve muhafazası adına zamanaşı-
mı sürelerine riayetin gerekliliği de göz önünde bulundurulduğunda,
şikayetçinin talebi kapsamında ilgili idarece prim iadesi yapılmaması
işleminde hukuka ve hakkaniyete aykırılık bulunmadığı kanaatine va-
rılmıştır.
E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
34. İnsan hakları yönünden yapılan değerlendirmede, etkin başvu-
ru yollarının açık olduğu, ayrımcılık yasağı, hakların kötüye kullanıl-
ması ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin (AİHS) 1 no’lu protoko-
lünün 1 inci maddesinde yazılı mülkiyet hakkının ihlalinin söz konusu
olmadığı, dolayısıyla insan hakları ihlaline rastlanmadığı sonucuna
varılmıştır.
F. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
35. Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı’nın 41 inci maddesinde geçen
“iyi bir yönetim hakkı”nın uygulamada ne anlama geldiğini açıklayan
ve Ülkemizin de aday olduğu Avrupa Birliği’nin müktesebatının bir
parçası olan Avrupa Doğru İdari Davranış Yasasında iyi yönetim ilke-
leri ortaya konulmuştur.
128 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU