Page 283 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 283

Kanunu 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının “b” bendi kapsamında
              zorunlu sigortalılığının bulunduğu, bu niteliğe haiz kişilerin sigorta
              primlerinin kendileri tarafından ödenmesi gerektiği, şikâyetçinin 4/b
              kapsamında geçmiş döneme ait prim borçlarını yapılandırdığı ancak
              yapılandırmaya rağmen aynı takvim yılı içerisinde ikiden fazla cari
              prim ödemesini aksatması nedeniyle yapılandırmasının bozulduğu ve
              60 günden fazla prim borcu olduğu için sağlık hizmetlerinden faydala-
              namadığı, şikayetçinin eşinin ise 4/a kapsamında zorunlu sigortalılığı-
              nın bulunduğu, 5510 sayılı Yasada zorunlu sigortalı olan kişilerin bak-
              makla yükümlü olunan kişi olmadıklarının açık bir dille ifade edildiği,
              öte yandan 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin 4 üncü fıkrasında
              da belirtildiği üzere (8.1. numaralı paragraf) zorunlu sigortalı eşlerin
              her ikisinin de genel sağlık sigortalılık şartlarının oluşması nedeniyle
              ayrı ayrı genel sağlık sigortalısı sayılacağının düzenlendiği anlaşılmak-
              tadır.
                 17. 9 ve 10 numaralı paragraflarda değinilenYüksek Mahkeme ka-
              rarlarında da görüldüğü üzere; kısa ve uzun vadeli sigorta kolları ve
              genel  sağlık  sigortası prim borcu  bulunmaması  koşulunun  arandığı
              kişilerin prim ödeme yükümlülüklerinin kendilerinde olduğundan zo-
              runlu sigortalılığı devam eden şikâyetçinin prim ödeme yükümlülü-
              ğünü bakmakla yükümlü olunan kişi sıfatıyla eşine ya da başka birine
              devredemeyeceği, bu nedenle eşinden dolayı bakmakla yükümlü olu-
              nan kişi sıfatıyla sağlık hizmetlerinden faydalanamayacağı anlaşıldı-
              ğından; şikâyetçinin eşinden dolayı sağlık aktivasyonunun yapılması
              talebinin İdarece reddedilmesi işleminde hukuka ve hakkaniyete ay-
              kırılık bulunmadığından şikayetin reddine karar vermek gerekmiştir.
                 E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme

                 18.  Şikayete konu olayda; 2709 sayılı T.C. Anayasasının “Kanun
              Önünde Eşitlik” başlıklı 10 uncu maddesinde ifadesini bulan kanun
              önünde eşitlik ilkesinin, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 13 üncü
              maddesindeki etkili başvuru hakkının, 17 inci maddesindeki hakla-
              rı  kötüye  kullanma yasağının,  Avrupa  İnsan  Hakları  Sözleşmesinin
              1 No’lu Protokolünün 1 inci maddesindeki mülkiyet hakkının ihlal
              edildiğine dair herhangi bir bulgu ve bilgiye rastlanmadığı gibi, Birleş-
              miş Milletler İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi ile İnsan Hakları






            282   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288