Page 280 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 280
tarımda kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanlardan, Kuru-
ma kayıt ve tescilleri yapıldığı hâlde, bu maddenin yayımlandığı
ayın sonu itibarıyla 12 ay ve daha fazla süreye ilişkin prim borcu
bulunanların, bu sürelere ilişkin prim borçlarını, bu maddenin yü-
rürlüğe girdiği tarihi takip eden aybaşından itibaren üç ay içinde
ödememeleri veya ilgili kanunları uyarınca yapılandırmamaları
hâlinde, prim ödemesi bulunan sigortalıların daha önce ödedikleri prim-
lerin tam olarak karşıladığı ayın sonu itibarıyla, prim ödemesi bulunmayan
sigortalıların ise tescil tarihi itibarıyla sigortalılığı durdurulur. Durduru-
lan süreler sigortalılık süresi olarak değerlendirilmez ve bu süre-
lere ilişkin Kurum alacakları takip edilmeyerek bunlara Kurum
alacakları arasında yer verilmez. Sigortalılıkları durdurulanlardan
bu Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında
çalışmaya devam edenlerin sigortalılıkları bu maddenin yayım tarihini ta-
kip eden aybaşı itibarıyla yeniden başlatılır. Ancak, daha sonra sigortalı ya
da hak sahipleri tarafından talep edilmesi hâlinde durdurulan sigortalılık
sürelerinin tamamı, talep tarihinde 80 inci maddenin ikinci fıkrasına göre
belirlenecek prime esas kazanç tutarı üzerinden borç tutarı hesaplanarak
ihya edilir. Hesaplanan borç tutarının tamamını, borcun tebliğ tarihinden
itibaren üç ay içinde ödedikleri takdirde, bu süreler sigortalılık süresi olarak
değerlendirilir... Birinci fıkraya göre sigortalılıkları durdurulanlar ile bun-
ların bakmakla yükümlü olduğu kişiler hakkında 01/01/2012 tarihinden
bu maddenin yürürlük tarihine kadar durdurulan süreler için genel sağlık
sigortası hükümleri uygulanmaz. Sigortalılıkları önceki kanunlara göre
durdurulanlar için de bu maddenin ikinci fıkrası hükmü uygulanır. Bu mad-
denin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Kurum tarafından belirlenir.”
ifadelerine yer verilmiştir.
B. Şikâyet Konusuna İlişkin Uygulamalar
9. Anayasa Mahkemesi’nin 17/01/1991 tarih E:1990/27 ve K:
1991/2 sayılı kararında; …kişinin yaşama hakkı ile maddi ve manevi
varlığını koruma hakkının birbirleriyle sıkı bağlantıları olan, devredilmez
ve vazgeçilmez temel haklar olduğuna vurgu yapılmış, bu haklara karşı olan
her türlü engelin ortadan kaldırılmasının devlete ait bir ödev olduğu, hukuk
devletinin amaç edindiği yaşama hakkının korunmasının sosyal güvenliğin
sağlanmasıyla gerçekleştirileceği ifade edilmiştir.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 279