Page 307 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 307
rağmen fazla çalışma ücretinden bu gerekçeyle kesinti yapılması ha-
linde hukuka ve hakkaniyete aykırılıktan bahsedilebilecektir.
53. Bunun için şikâyetçinin fazla çalışma yaptığı saatlerin tespiti
gerekmektedir. Bunun tespiti için gerekli olan belgeler fazla çalışma
cetveli ile gemi jurnali olup gemi jurnali gemi ile birlikte devredildiği
(5. paragraf) için Kurumumuza ulaştırılamamıştır. Bununla birlikte
Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü tarafından şikâyet konusunu oluştu-
ran döneme ilişkin gönderilen fazla çalışma belgeleri, şikâyet konusu-
nun çözüme kavuşturulması için yeterli görülmüştür.
54. Şikâyet konusu döneme ilişkin olarak; Toplu İş Sözleşmesi ve
iç uygulama yazılarının ilgili hükümlerine uygun olarak 12 saat var-
diyalı çalışan kimselere 1 saat ara dinlenmesi verilmesi halinde fazla
çalışmanın 3 saat olarak hesaplandığı ve çizelgeye her gün için 3 saat
fazla çalışma yazıldığı tespit edilmiştir. İdare ile yapılan yazışmalar ve
görüşmeler sonucunda, ara dinlenmenin yaptırılmadığına dair bir bul-
guya rastlanmamıştır. Ayrıca, 12 saatlik vardiyalı çalışma süresi içinde
ara dinlenmesi verilmemesi hali, alışılagelmiş ve özellikle de sürekli
olarak uygulanabilecek bir durum da olmayıp hayatın olağan akışına
aykırıdır. Her ne kadar, ara dinlenmenin gemide geçirilmesi ihtilafa se-
bebiyet verebilecek olsa da, yargı kararlarında da sıklıkla vurgulandığı
üzere (paragraf 5, 41), ara dinlenmenin gemide geçirilmesi ara dinlen-
me hakkının kullandırılmadığı anlamına gelmeyeceği gibi; gemi adamı
emre amade bulunmaktan bahisle, fiilen çalışmadığı süreler için fazla
çalışma ücreti talep edememelidir.
55. Yukarıda anlatılanlar ışığında, şikâyetçi 27 nci maddeye tabi
bir gemi adamı olsa dahi ara dinlenme hakkını haiz olduğu, 1 saat ara
dinlenmesi kullandırıldığı takdirde 12 saat vardiyalı çalışma süresi için
3 saat fazla çalışmanın yazılması gerektiği ve idarenin de buna uygun
davrandığı, 1 saat ara dinlenmenin kullandırılmadığına ilişkin her-
hangi bir bulguya rastlanmadığı ve dolayısıyla fazla çalışma ücretinin,
şikâyetçinin fazla çalışma saatlerine uygun olarak ödendiği değerlen-
dirilmiştir.
E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
56. Olayda idarenin adil, eşit ve tarafsız uygulamada bulunduğu,
herhangi bir ayrımcılık yapılmadığı, Anayasanın 10 uncu maddesinde
düzenlenen eşitlik ilkesinin, 49 uncu maddesinde düzenlenen çalışma
306 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU