Page 318 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 318

arasında eşitlik ilkesinin bozulacağı gibi bu durum hakkaniye-
            te de uygun olmayacaktır.
               20. Ancak, yaşlılık haline bağlı olarak sosyal güvenlik sistemlerinde
            getirilen ve şikâyetçiyi de kapsayacak bir takım düzenlemeler de bu-
            lunmaktadır. 8 numaralı paragrafta değinilen anayasamız hükümleri
            ve sosyal devlet ilkesi gereği; devletin maddi imkânları doğrultusun-
            da vatandaşlarına hayatını idame ettirecek şekilde sosyal yardımlar
            sunması gerekmektedir. Bireye insan onuruna yaraşır bir yaşam dü-
            zeyi sağlamaya yönelik tedbirlerin tümü sosyal güvenliğin kapsamına
            girmektedir. Sosyal güvenlik hakkından kısaca bahsedilecek olursa;
            belirli bir yaşam düzeyini sürdürebilmek ve riskler karşısında güven-
            ce sağlanabilmesi için, kişilerin katkılarına dayalı, primli rejim olarak
            nitelenen sigorta sistemleri yanında, sosyal yardım ve sosyal hizmet-
            ler biçiminde gerçekleşen, kısaca primsiz rejim olarak adlandırılan
            teknikleri de içermektedir. (Yargı Dünyası Dergisi, Ekim 2014 Sayı
            226) Sosyal güvenlik hakkının ortaya çıkışı, sosyal devlet anlayışının
            bir ürünüdür. Sosyal Devlet ise; ekonomik, sosyal, kültürel bakımdan,
            vatandaşın insanca yaşayabilmesi için gerekli olan tedbirleri alan, sos-
            yal barış ve sosyal adaleti sağlamak amacıyla sosyal ve ekonomik ha-
            yata müdahaleyi gerekli gören devlettir. Devlet, sosyal ve ekonomik
            alanlardaki görevlerini, mali kaynaklarının yeterliliği ölçüsünde yerine
            getirir. Sosyal devletin en belirgin özellikleri, kişiyi ekonomik hayatta
            yalnız bırakmaması, ekonomik hayata müdahale etmesi, herkes için
            insanlık onuruna yaraşır bir hayat seviyesi sağlamaya yönelik devlet
            biçimi olmasıdır.  Bu açıdan bakıldığında; şikâyetçiye şartları
            sağlaması halinde 10 ncu paragrafta belirtildiği üzere 2022
            sayılı Kanunun 1 inci maddesine göre yaşlılık aylığı bağlanma
            imkânı bulunmaktadır.
               21. Yukarıdan beri anlatılan hususlar, bilgi, belge ve dosya kapsamı
            hep birlikte değerlendirildiğinde;şikâyetçinin malulen emekli olabil-
            mesi için 5510 sayılı Kanunda yer alan bütün şartları taşıması gerek-
            tiği ancak şikâyet dosyasında yer alan Yüksek Sağlık Kurulu kararında
            şikâyetçinin mevcut hastalık ve arızalarına göre Maluliyet Tespit İş-
            lemleri Yönetmeliği çerçevesinde çalışma gücünün en az %60 ını kay-
            betmemiş olduğundan malul sayılamayacağına oy birliğiyle karar ve-
            rildiği, şikayetçinin 12 ve 13 numaralı paragraflarda değinilen Yargıtay
            kararlarında bahsi geçen şekilde hastalığı olmaması nedeniyle İdare
            tarafından bu hususların ayrıntılı olarak araştırılmamasında hukuka




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  317
   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323