Page 318 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 318
arasında eşitlik ilkesinin bozulacağı gibi bu durum hakkaniye-
te de uygun olmayacaktır.
20. Ancak, yaşlılık haline bağlı olarak sosyal güvenlik sistemlerinde
getirilen ve şikâyetçiyi de kapsayacak bir takım düzenlemeler de bu-
lunmaktadır. 8 numaralı paragrafta değinilen anayasamız hükümleri
ve sosyal devlet ilkesi gereği; devletin maddi imkânları doğrultusun-
da vatandaşlarına hayatını idame ettirecek şekilde sosyal yardımlar
sunması gerekmektedir. Bireye insan onuruna yaraşır bir yaşam dü-
zeyi sağlamaya yönelik tedbirlerin tümü sosyal güvenliğin kapsamına
girmektedir. Sosyal güvenlik hakkından kısaca bahsedilecek olursa;
belirli bir yaşam düzeyini sürdürebilmek ve riskler karşısında güven-
ce sağlanabilmesi için, kişilerin katkılarına dayalı, primli rejim olarak
nitelenen sigorta sistemleri yanında, sosyal yardım ve sosyal hizmet-
ler biçiminde gerçekleşen, kısaca primsiz rejim olarak adlandırılan
teknikleri de içermektedir. (Yargı Dünyası Dergisi, Ekim 2014 Sayı
226) Sosyal güvenlik hakkının ortaya çıkışı, sosyal devlet anlayışının
bir ürünüdür. Sosyal Devlet ise; ekonomik, sosyal, kültürel bakımdan,
vatandaşın insanca yaşayabilmesi için gerekli olan tedbirleri alan, sos-
yal barış ve sosyal adaleti sağlamak amacıyla sosyal ve ekonomik ha-
yata müdahaleyi gerekli gören devlettir. Devlet, sosyal ve ekonomik
alanlardaki görevlerini, mali kaynaklarının yeterliliği ölçüsünde yerine
getirir. Sosyal devletin en belirgin özellikleri, kişiyi ekonomik hayatta
yalnız bırakmaması, ekonomik hayata müdahale etmesi, herkes için
insanlık onuruna yaraşır bir hayat seviyesi sağlamaya yönelik devlet
biçimi olmasıdır. Bu açıdan bakıldığında; şikâyetçiye şartları
sağlaması halinde 10 ncu paragrafta belirtildiği üzere 2022
sayılı Kanunun 1 inci maddesine göre yaşlılık aylığı bağlanma
imkânı bulunmaktadır.
21. Yukarıdan beri anlatılan hususlar, bilgi, belge ve dosya kapsamı
hep birlikte değerlendirildiğinde;şikâyetçinin malulen emekli olabil-
mesi için 5510 sayılı Kanunda yer alan bütün şartları taşıması gerek-
tiği ancak şikâyet dosyasında yer alan Yüksek Sağlık Kurulu kararında
şikâyetçinin mevcut hastalık ve arızalarına göre Maluliyet Tespit İş-
lemleri Yönetmeliği çerçevesinde çalışma gücünün en az %60 ını kay-
betmemiş olduğundan malul sayılamayacağına oy birliğiyle karar ve-
rildiği, şikayetçinin 12 ve 13 numaralı paragraflarda değinilen Yargıtay
kararlarında bahsi geçen şekilde hastalığı olmaması nedeniyle İdare
tarafından bu hususların ayrıntılı olarak araştırılmamasında hukuka
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 317