Page 369 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 369
başlayan ve işleyen zamanaşımı süresi, hizmet tespiti davasıyla kesilme-
diğine göre, bu davanın sonuçlanması ile, işverenin yeni mevzuatla ge-
tirilen yeni bir zamanaşımı süresine yeniden tabi tutulması hak
ve nesafet kurallarına da uygun olmayacaktır. … Kurumun süresi
içerisinde ödenmeyen prim ve diğer alacaklarının zamanaşımına uğrayıp
uğramadığı belirlenirken, zamanaşımının alacağın muaccel olduğu tarihte
yürürlükte bulunan kurallara göre belirlenmesi gerektiği ilkesi gözetilmek
suretiyle, öncelikle prim borcunun muaccel olduğu tarihler itibariyle ay be
ay ayrıştırılmasıyla prim ve gecikme zamlarının hangi aylara ait olduğu
miktarlarıyla saptanmalı, yapılacak tespit uyarınca uygulanması gereken
mevzuat belirlenerek, varılacak sonuca göre her aya ait prim borcu için ayrı
karar verilmesi gerekirken, zamanaşımı süresinin “borcun muaccel
olduğu tarih” yerine, hizmet tesbiti kararının kesinleştiği tarih-
ten başlatılması suretiyle eksik ve yanılgılı değerlendirmeyle da-
vanın tümden reddine karar verilmesi, usul ve yasaya aykırı olup,
bozma nedenidir.” şeklinde hüküm kurulmuştur. (Aynı yöndeki ka-
rarlar için bkz. Yargıtay Hukuk Genel Kurulunun 20/09/2006
tarihli, E:2006/21-546, K:2006/565 sayılı ve 20/12/2006 tarihli,
E:2006/21-806, K:2006/814 sayılı kararları; Yargıtay 10. Hukuk
Dairesinin 22/09/2014 tarihli, E:2013/19364, K:2014/18203 sayı-
lı ve 24/02/2015 tarihli, E:2015/1327, K:2015/3012 sayılı kararları;
Yargıtay 21. Hukuk Dairesinin 24/03/2014 tarihli, E:2013/2507
ve K:2014/5720 sayılı Kararı)
17. Anayasa Mahkemesinin 28/04/2011 tarihli, E:2009/39
ve K:2011/68 sayılı Kararı:
Anayasa Mahkemesi, 6183 sayılı Kanunda şirket ortakları ve kanu-
ni temsilcilerin, kamu borcu nedeni ile sorumluluklarını arttıran, ge-
nişleten ve müteselsil sorumluluk esası getiren düzenlemeler ile ilgili
açılan iptal davasında;
“… Hukuk devletinin sağlamakla yükümlü olduğu hukuk güvenliği il-
kesi, hukuk normlarının öngörülebilir olmasını, bireylerin tüm eylem ve
işlemlerinde devlete güven duyabilmesini, devletin de yasal düzenlemeler-
de bu güven duygusunu zedeleyici yöntemlerden kaçınmasını gerekli kılan
ve temel hak güvencelerinde korunan ortak değerdir. Kural olarak hukuk
güvenliği yasaların geriye yürütülmemesini zorunlu kılar. Bu nedenle ‘Ka-
nunların geriye yürümezliği ilkesi’ uyarınca yasalar yürürlüğe girdikleri
368 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU