Page 416 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 416

gerektiği iddiası, Kanunda öngörülmeyen, tamamen yasal dayanaktan yok-
            sun olup, kişisel bir dilek ve temenni olmaktan öteye gitmemektedir. Anaya-
            sa’nın 125/4 ve 1602 sayılı Kanunun 21 nci maddelerinin amir hükümleri
            karşısında, Mahkememizin idari yargı yetkisi, idari işlemin hukuka uygun-
            luğunun denetimi ile sınırlıdır ve idari işlem niteliğinde yargı kararı verile-
            bilmesi de aynı şekilde mümkün değildir. 205 sayılı Kanunun açık hüküm-
            leri karşısında, yasada öngörülmeyen bir ödemenin yapılabilmesine imkan
            olmadığından; davalı kurumca tesis edilen dava konusu işlemde hukuki isa-
            bet olduğu kuşkusuzdur. Öte yandan, yeri gelmişken işaret etmek gerekir
            ki, tüm Sosyal Güvenlik Kanunlarında yapılacak sosyal yardım ve ödemeler
            “tadadi” bir şekilde sayılmış olup; 205 sayılı Kanunun 20 nci maddesi de
            bu yasalarla uyum içindedir. SSK ve Emekli Sandığı gibi sosyal güvenlik
            kuruluşlarının da, esasta üyelerinin aidatlarının temel oluşturduğu gelir-
            lerle zaman içinde edindikleri pek çok mal varlığı mevcuttur. Davacının be-
            nimsediği düşünce uyarınca, tüm SSK ve Emekli Sandığı emeklilerinin de,
            anılan Kurumların bu mal varlıklarından nem’a istemeleri gerektiği gibi;
            benzer düşünce, bir özel kuruluşta uzun yıllar çalışıp ayrılan kişilerin de,
            zaman içinde kendi emek ve çalışmalarının da etkisi olduğunu öne sürerek o
            şirket ya da ticari işletmenin büyüyüp zenginleşmesinden dolayı nem’a ta-
            leplerine hak verdirir mahiyettedir. Bu bakımdan, herkese ve muhtelif bakış
            açılarına göre farklı şekilde nitelendirilebilecek olan davacı iddialarının bu
            aşamada ele alınıp irdelenmesine gerek görülmemiş; 205 sayılı Kanunda
            öngörülmeyen söz konusu ödemenin yapılması isteminin reddine dair idari
            işlemin iptaline yönelik davanın reddi yoluna gidilmiştir.”şeklindedir.
               12. Uyuşmazlık Mahkemesi’nin 06/03/1978 tarih ve 1978/2
            Esas, 1978/8 Karar sayılı kararı;  “…Ordu  Yardımlaşma Kurumu,
            Anayasanın 48 inci maddesinde belirtilen devletin ödevi olarak, yasa ile
            kurulmuş bir sosyal yardım teşkilatıdır...” şeklinde olup; Mahkemenin
            09/07/1998 tarih ve 1998/2 Esas, 1998/4 Karar sayılı kararı
            ise; “…Gerek teşkilat yapısı ve organlarının oluşumu ve gerekse Yasa ile ve-
            rilen kamusal yetkiler, usul ve ayrıcalıklar göz önüne alındığında OYAK’ın
            bir “kamu kurumu” olduğunda; görevi ve hizmet verdiği konuların “kamu-
            sal amaç” taşıdığında kuşkuya yer bulunmamaktadır…” şeklindedir.
               C. Kamu Denetçisi Abdullah Cengiz Makas’ın Kamu Başde-
            netçisi’ne Önerisi







                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  415
   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421