Page 418 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 418

finansal getiri oranına, genel ekonomik konjonktüre göre yıllar itiba-
            riyle sabit kalmayıp yatırım araçlarının getirileri nispetinde güncellen-
            diği ve bir kısmının da gelir olarak üyelere dağıtıldığı anlaşılmaktadır.
               18.  Ayrıca OYAK resmi web sayfasında yer verilen yıllık faaliyet
            raporlarında EMS’ye dahil üyelerin birikimlerine uygulanacak nema
            oranının 1996 yılında % 85.6, 1999 yılında %89.8 2000 yılında %55.4,
            2012 yılında %14.2, 2013 yılında %15.3 2014 yılında %17.2 olarak
            gerçekleştiği görülmüştür.
               (http://www.oyak.com.tr/TR/kurumsal/kurumsal-yayinlar/faa-
            liyet-raporlari/faaliyet-raporu-1996,199    9,2000,2012,2013,2014.
            html) Buna karşılık, aynı yıllarda ülkemizde enflasyon artışının gös-
            tergesi olan Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) artışının 1996 yılında %
            79.8, 1999 yılında %68.8 2000 yılında %39, 2012 yılında %6.2, 2013
            yılında %7.4 2014 yılında %8.4 olarak gerçekleştiği tespit edilmiştir.
            Bu veriler birlikte değerlendirildiğinde; EMS üyelerinin birikimlerine
            verilen nema oranlarının tüm bu yıllarda enflasyonun üzerinde hatta
            son üç yıl içerisinde TÜFE artış oranının iki katından daha yüksek ol-
            duğu aşikardır.

               19. Ayrıca, 4.4 numaralı paragrafta değinilen İdarenin açıklama-
            larından; şikayetçinin, EMS’ye giriş yaptığı 11/10/1996 tarihindeki
            201.000.000 TL’nin o dönemdeki T.C Merkez Bankası Efektif Döviz
            Satış Kuruna göre karşılığı 2.145,48 USD iken 14/01/2015 tarihli re-
            zerv tutarı olan 7.840,92 TL’nin dolar karşılığının 3.408,70 USD oldu-
            ğu anlaşılmıştır. 01/01/2005 tarihinde Yeni Türk Lirasına geçiş aşa-
            masında paradan atılan altı sıfır nedeniyle şikayetçinin rezervlerinde
            reel anlamda bir hak kaybının yaşanmadığı gibi bahsi geçen rezerv
            tutarındaki söz konusu reel artışa ilaveten, şikayetçiye EMS’ye girdi-
            ği tarihten günümüze kadar 5.984,88 TL maaş ödemesinin yapıldığı
            tespit edilmiştir. Bununla birlikte 5.1 numaralı paragrafta açıklandı-
            ğı üzere şikayetçinin dahil olduğu peşin maaş uygulamasını değiştirip
            kendi rezervini artıracak kesin maaş uygulamasına geçmesinin lehine
            olacağı hususunun İdarece şikayetçiye bildirilmesine rağmen şikayet-
            çinin sistemde dahil olduğu peşin maaş uygulamasını değiştirmediği
            ayrıca şikayetçinin emekli aylığını almayarak kendi rezervine eklemek
            suretiyle de rezervindeki reel erimenin önüne geçmediği anlaşılmıştır.






                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  417
   413   414   415   416   417   418   419   420   421   422   423