Page 490 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 490
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 13 üncü maddesindeki etkili baş-
vuru hakkının ve 17 inci maddesindeki hakları kötüye kullanma yasa-
ğının ihlal edildiğine dair herhangi bir bulgu ve bilgiye rastlanmadığı
gibi şikayete konu olayda, Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel
Beyannamesi ile İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesinde yazılı ve güven-
ce altına alınmış olan haklara da aykırı bir durum tespit edilememiştir.
E. İyi Yönetim İlkelerine Uygunluk Yönünden Değerlendir-
me
32. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
şında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket etmeleri değil
aynı zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem ve eylem tesis et-
meleri beklenmektedir.
33. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde “Ku-
rum, inceleme ve araştırma yaparken idarenin, insan haklarına dayalı
adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ayrımcılığın önlenmesi,
ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik, tarafsızlık, dürüst-
lük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklentiye uygunluk,
kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bil-
gi edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerekçeli olma-
sı, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmek-
sizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine
uygun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadı-
ğını gözetir ve iyi yönetim ilkelerine uyar.” hükmü yer almaktadır. Söz
konusu Yönetmelik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden
Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının 41 inci maddesinde de iyi yöne-
tim hakkından bahsedilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa Parlamen-
tosu tarafından kabul edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasasında
da yer verilmiştir.
34. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme ne-
ticesinde; idarenin şikâyetçiye ayrıntılı cevaplar verdiği, şikâyet
konusuyla ilgili bilgi ve belgelerin süresinde gönderildiği, verilen ce-
vapların yasal dayanaklarının gerekçeli şekilde açıklandığı anlaşılmış
olup, böylece idarenin “kanunilik”, “şeffaflık”, “hesap verilebilirlik”,
“kararların gerekçeli olması”, “kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi”
ve “makul sürede karar verme” ilkelerine uygun hareket ettiği;
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 489