Page 488 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 488
incelendiğinde, işçinin iş sözleşmesinde belirtilen işyerinde ve
kendi mesleğinde çalıştırılması esastır (md.36). İsteğe bağlı
nakli düzenleyen 37 nci madde incelendiğinde ise, işçilerin na-
kil taleplerinin, işveren vekillerinin bu husustaki mütalaala-
rı doğrultusunda, işçinin mesleki eğitim ve sağlık durumu ile
işyerlerinin kadro ve ihtiyaç durumları birlikte değerlendiri-
lerek sonuçlandırılacağının hüküm altına alındığı görülmekte-
dir. Bununla birlikte, Sözleşme kapsamında eğitim nedeniyle
nakle ilişkin herhangi bir düzenlemeye yer verilmediği tespit
edilmiştir.
28. İşçilerin nakil işlemlerinde göz önünde bulundurulması
gereken bir diğer Kanun ise 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği
Kanunudur. İlgili Kanunun “Çalışanların eğitimi” başlıklı 17 nci mad-
desinde, mesleki eğitim alma zorunluluğu bulunan tehlikeli ve çok teh-
likeli sınıfta yer alan işlerde, yapacağı işle ilgili mesleki eğitim aldığını
belgeleyemeyenlerin çalıştırılamayacağı hüküm altına alınmış olup,
benzer nitelikteki düzenlemelere ikincil mevzuatta da yer verilmiştir.
Kanunun düzenlenme amacı ve gerekçesi de gözetildiğinde, işe
alınmada aranan işçi adayının sağlık ve mesleki eğitim duru-
munun istihdam edileceği iş ve meslek koluna uygun olması ve
ilgili belgelerin tam olması koşulunun (6331 md. 17), işçilerin
iş ve meslek kolu değişikliği gerektiren nakil taleplerinde de
aranması gerektiği şüphesizdir.
29. Yukarıdan bu yana anlatılanlar doğrultusunda işçi statüsünde
çalıştırılan şikayetçinin tabi olduğu mevzuat iş hukuku mevzuatı ol-
makla birlikte, 18-21 numaralı paragraflar arasında yer verilen Yüksek
Mahkeme kararlarının benzer nitelikteki uyuşmazlıkları ele alıp de-
ğerlendirme yönünden sergiledikleri yaklaşım itibarıyla somut olayı-
mız açısından önemli oldukları değerlendirilmektedir. Buna göre;
29.1. Anayasa Mahkemesi’nin bahse konu kararları incelen-
diğinde Mahkemenin, düzenleniş şekli itibarıyla eğitim hakkının
kapsamının atanma talebinin eğitim mazereti doğrultusunda yerine
getirilmesi gibi pozitif yükümlülükler içerecek kadar geniş olduğu so-
nucuna ulaşılmasının mümkün olmadığı, eğitim hakkının korunması
gerekçesiyle idareden, atamaya ilişkin bütün işlemlerde perso-
nelin eğitim mazeretlerini kayıtsız şartsız karşılamasının
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 487