Page 488 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 488

incelendiğinde, işçinin iş sözleşmesinde belirtilen işyerinde ve
            kendi mesleğinde çalıştırılması esastır (md.36). İsteğe bağlı
            nakli düzenleyen 37 nci madde incelendiğinde ise, işçilerin na-
            kil taleplerinin, işveren vekillerinin  bu husustaki mütalaala-
            rı doğrultusunda, işçinin mesleki eğitim ve sağlık durumu ile
            işyerlerinin kadro ve ihtiyaç durumları birlikte değerlendiri-
            lerek sonuçlandırılacağının hüküm altına alındığı görülmekte-
            dir. Bununla birlikte, Sözleşme kapsamında  eğitim nedeniyle
            nakle ilişkin herhangi bir düzenlemeye yer verilmediği tespit
            edilmiştir.

                28. İşçilerin nakil işlemlerinde göz önünde bulundurulması
            gereken bir diğer Kanun ise 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği
            Kanunudur. İlgili Kanunun “Çalışanların eğitimi” başlıklı 17 nci mad-
            desinde, mesleki eğitim alma zorunluluğu bulunan tehlikeli ve çok teh-
            likeli sınıfta yer alan işlerde, yapacağı işle ilgili mesleki eğitim aldığını
            belgeleyemeyenlerin çalıştırılamayacağı hüküm altına alınmış olup,
            benzer nitelikteki düzenlemelere ikincil mevzuatta da yer verilmiştir.
            Kanunun düzenlenme amacı ve gerekçesi de gözetildiğinde, işe
            alınmada aranan işçi adayının sağlık ve mesleki eğitim duru-
            munun istihdam edileceği iş ve meslek koluna uygun olması ve
            ilgili belgelerin tam olması koşulunun (6331 md. 17), işçilerin
            iş ve meslek kolu değişikliği gerektiren nakil taleplerinde de
            aranması gerektiği şüphesizdir.

               29. Yukarıdan bu yana anlatılanlar doğrultusunda işçi statüsünde
            çalıştırılan şikayetçinin tabi olduğu mevzuat iş hukuku mevzuatı ol-
            makla birlikte, 18-21 numaralı paragraflar arasında yer verilen Yüksek
            Mahkeme kararlarının benzer nitelikteki uyuşmazlıkları ele alıp de-
            ğerlendirme yönünden sergiledikleri yaklaşım itibarıyla somut olayı-
            mız açısından önemli oldukları değerlendirilmektedir. Buna göre;
               29.1. Anayasa Mahkemesi’nin bahse konu kararları incelen-
            diğinde Mahkemenin, düzenleniş şekli itibarıyla eğitim hakkının
            kapsamının atanma talebinin eğitim mazereti doğrultusunda yerine
            getirilmesi gibi pozitif yükümlülükler içerecek kadar geniş olduğu so-
            nucuna ulaşılmasının mümkün olmadığı, eğitim hakkının korunması
            gerekçesiyle idareden, atamaya ilişkin bütün işlemlerde perso-
            nelin   eğitim   mazeretlerini   kayıtsız   şartsız   karşılamasının





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  487
   483   484   485   486   487   488   489   490   491   492   493