Page 544 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 544

bakımından da bir avantaj elde etmektedirler. Ayrıca bütçeye büyük
            külfet getiren ve zarar eden KİT veya benzerlerinin özelleştirilmelerin-
            deki kamu yararının, işçilerin veya geçici personelin bireysel yararına
            üstün tutulması gerektiği de göz önüne alındığında, yargı kararlarında
            ve mevzuatta geçici personele ödenecek iş sonu tazminatının hesabın-
            da askerlik borçlanmasının dikkate alınması yönünde bir hüküm de
            bulunmadığından idarenin işleminde hukuka ve hakkaniyete aykırılık
            tespit edilememiştir.

               29. Her ne kadar Kamu Denetçisi, geçici personel statüsünde olan
            başvurucunun tıpkı kamu işçilerinde olduğu gibi lehe yorumla askerlik
            borçlanmasının kıdem tazminatı / iş sonu tazminatı hesabında dikka-
            te alınması yönünde tavsiyede bulunulması yönünde öneride bulun-
            muşsa da yukarıdan bu yana açıklanan gerekçe ve nedenlerle Kamu
            Denetçisinin bu görüşüne iştirak edilememiştir.
               C. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme

               30.Anayasanın “Kanun Önünde Eşitlik” başlıklı 10 uncu maddesin-
            de ifadesini bulan eşitlik ilkesinin, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi-
            nin 13 üncü maddesindeki etkili başvuru hakkının, 17 nci maddesin-
            deki hakları kötüye kullanma yasağının ve 35 inci maddesindeki mül-
            kiyet hakkının ihlal edildiğine dair herhangi bir bulgu ve bilgiye rast-
            lanmadığı gibi şikâyete konu olayda, Birleşmiş Milletler İnsan Hakları
            Evrensel Beyannamesi ile İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesinde yazılı
            ve güvence altına alınmış olan başkaca bir insan hakkı ihlalinin de
            oluşmadığı sonuç ve kanaatine varılmıştır.
               D. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme

               31. Günümüzde; demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
            şından hareketle idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket et-
            meleri değil aynı zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis
            etmeleri beklenmektedir.
               32. Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin
            Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde yer alan
            “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken idarenin, insan haklarına
            dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ayrımcılığın ön-
            lenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik, tarafsız-
            lık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklentiye




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  543
   539   540   541   542   543   544   545   546   547   548   549