Page 111 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 111
CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ
Birincisi, Sayın Cumhurbaşkanının artık yürüt- Dokuzuncusu, TBMM’nin HSK’ya 7 üye seçmesi-
meyi tek başına temsil etmesi, Başbakanlık ve dir.
Bakanlar Kurulunun olmamasıdır. Artık istikrara
Onuncusu, TBMM’nin asli görevine dönüyor ol-
daha büyük önem veren bir siyasi yapılanma söz
konusudur. ması, kanun tasarısı kavramının ilga olmasıdır.
İkincisi, Devlet Denetleme Kuruluna idari soruş- Bu saymış olduğum 10 maddenin sonuçları şunlar-
turma yetkisinin ve Türk Silahlı Kuvvetlerini de dır;
denetleme yetkisinin verilmesidir.
Birincisi, artık yeni sistemle birlikte bürokrasi hız-
Üçüncüsü, Cumhurbaşkanı Kararnamelerinin et- lanabilir ve kararlar daha hızlı alınabilir.
kili biçimde yeniden düzenlenmesidir.
İkincisi, artık bürokrasi, ilerlemek isteyen Türki-
Dördüncüsü, bütçe ve kesin hesap konusudur. Ar- ye’nin hızı düşüremeyebilir ve hızlanan yürütme
tık geçici bütçe ve enflasyona göre bütçe kavram- organına adım uydurmak zorunda kalabilir.
ları vardır.
Üçüncüsü, TSK’nın denetlenmesi, çok önemli bir
Beşincisi, vesayet odaklarının denetlenmesidir. olaydır ve Devlet Denetleme Kurulunun da askeri-
Sıkıyönetim kavramı tamamıyla kaldırılmış, Ge- yeyi ve idareyi soruşturmasının olumlu sonuçları
nel Kurmay Başkanı doğrudan Cumhurbaşka- olacaktır.
nına bağlanmış ve Jandarma Genel Komutanı
MGK’dan çıkarılmıştır. Dördüncüsü, ”bugün git yarın gel” felsefesi sona
erebilir. Bürokrasi ehliyet ve liyakata dayalı olarak
Altıncısı, olağanüstü hal kanun hükmünde karar- geliştirilebilir.
namelerinin Resmi Gazete yayınlanması, TBMM’e
hemen sunulması ve Mecliste 3 ay içerisinde ka- Beşincisi, inovasyonlar gelebilir. Türkiye, dünyada
bul edilmezse, çıkarılmamış sayılması konusudur. yeni oluşan teknolojileri alan ve bunu uygulayan
bir ülke haline gelebilir.
Yedincisi, Askerî Yargıtay, Askerî Yüksek İdare
Mahkemesi ve Askeri Mahkemelerin kaldırılma- Örneğin, Bakanlıklarda ve üniversitelerde aynı işi
sıdır. mükerreren yapan birimler varsa, bu konuda bir
değişim gelebilir.
Sekizincisi, Cumhurbaşkanına karşı etkili soruş-
turma açılmasının kabul edilmesidir. Artık Cum- Cumhurbaşkanı kararnameleri ile bütün bakan-
hurbaşkanına karşı etkin soruşturma açılabilen lıkların yeniden düzenlenmesi artık mükerrer iş
bir mekanizma vardır. Bu konuda hesap verebi- yapan birimlerin olmaması, Bakanlıklarda aynı işi
len bir mekanizmanın kurulduğunu görmekte- yapanların teke indirilmesi ve idaredeki hantal-
yiz. Anayasanın 125 inci maddesinin 2. Fıkrasına lığın sona ermesi, yapılan işlerin birbirini tekrar
göre, Cumhurbaşkanının her tür eylem ve işlemi etmemesi, mükerrer işlerin yapılmaması sağlana-
yargı denetimine açık olacaktır. Cumhurbaşkanı-
bilir.
nın tek başına imzaladığı bütün kararlar yargı de-
netimine tabi olalacaktır.
ÇALIŞTAY RAPORU 2017 109