Page 111 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 111

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               Birincisi,  Sayın Cumhurbaşkanının  artık yürüt-  Dokuzuncusu, TBMM’nin HSK’ya 7 üye seçmesi-
               meyi  tek  başına  temsil  etmesi,  Başbakanlık  ve   dir.
               Bakanlar Kurulunun olmamasıdır. Artık istikrara
                                                               Onuncusu, TBMM’nin asli görevine dönüyor ol-
               daha büyük önem veren bir siyasi yapılanma söz
               konusudur.                                      ması, kanun tasarısı kavramının ilga olmasıdır.

               İkincisi, Devlet Denetleme Kuruluna idari soruş-  Bu saymış olduğum 10 maddenin sonuçları şunlar-
               turma yetkisinin ve Türk Silahlı Kuvvetlerini de   dır;
               denetleme yetkisinin verilmesidir.
                                                               Birincisi, artık yeni sistemle birlikte bürokrasi hız-
               Üçüncüsü, Cumhurbaşkanı Kararnamelerinin et-    lanabilir ve kararlar daha hızlı alınabilir.
               kili biçimde yeniden düzenlenmesidir.
                                                               İkincisi, artık bürokrasi, ilerlemek isteyen Türki-
               Dördüncüsü, bütçe ve kesin hesap konusudur. Ar-  ye’nin hızı düşüremeyebilir ve hızlanan yürütme
               tık geçici bütçe ve enflasyona göre bütçe kavram-  organına adım uydurmak zorunda kalabilir.
               ları vardır.
                                                               Üçüncüsü, TSK’nın denetlenmesi, çok önemli bir
               Beşincisi, vesayet odaklarının denetlenmesidir.   olaydır ve Devlet Denetleme Kurulunun da askeri-
               Sıkıyönetim  kavramı  tamamıyla  kaldırılmış, Ge-  yeyi ve idareyi soruşturmasının olumlu sonuçları
               nel Kurmay Başkanı doğrudan Cumhurbaşka-        olacaktır.
               nına bağlanmış ve Jandarma Genel Komutanı
               MGK’dan çıkarılmıştır.                          Dördüncüsü, ”bugün git yarın gel” felsefesi sona
                                                               erebilir. Bürokrasi ehliyet ve liyakata dayalı olarak
               Altıncısı, olağanüstü hal kanun hükmünde karar-  geliştirilebilir.
               namelerinin Resmi Gazete yayınlanması, TBMM’e
               hemen sunulması ve Mecliste 3 ay içerisinde ka-  Beşincisi, inovasyonlar gelebilir. Türkiye, dünyada
               bul edilmezse, çıkarılmamış sayılması konusudur.  yeni oluşan teknolojileri alan ve bunu uygulayan
                                                               bir ülke haline gelebilir.
               Yedincisi, Askerî Yargıtay, Askerî Yüksek İdare
               Mahkemesi ve Askeri Mahkemelerin kaldırılma-    Örneğin, Bakanlıklarda ve üniversitelerde aynı işi
               sıdır.                                          mükerreren yapan birimler varsa, bu konuda bir
                                                               değişim gelebilir.
               Sekizincisi,  Cumhurbaşkanına karşı  etkili soruş-
               turma açılmasının kabul edilmesidir. Artık Cum-  Cumhurbaşkanı  kararnameleri  ile  bütün  bakan-
               hurbaşkanına karşı etkin soruşturma açılabilen   lıkların yeniden düzenlenmesi artık mükerrer iş
               bir mekanizma vardır. Bu konuda hesap verebi-   yapan birimlerin olmaması, Bakanlıklarda aynı işi
               len  bir  mekanizmanın  kurulduğunu  görmekte-  yapanların teke indirilmesi ve idaredeki hantal-
               yiz. Anayasanın 125 inci maddesinin 2. Fıkrasına   lığın sona ermesi, yapılan işlerin birbirini tekrar
               göre, Cumhurbaşkanının her tür eylem ve işlemi   etmemesi, mükerrer işlerin yapılmaması sağlana-
               yargı denetimine açık olacaktır. Cumhurbaşkanı-
                                                               bilir.
               nın tek başına imzaladığı bütün kararlar yargı de-
               netimine tabi olalacaktır.



                                                                                             ÇALIŞTAY RAPORU 2017  109
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116