Page 108 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 108

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               ve kadro teşkilatı ile sivilleşmesinin ve idarenin   olacağız, artı biraz evvel söylediğim gibi Kamu
               TSK üzerindeki denetim yetkisinin güçlenmesinin   Denetçiliği Kurulu kararlarının uygulanabilir ol-
               amaçlandığı görülmektedir. Nitekim, sırf askeri ni-  ması  konusunda  da  biz  Dilekçe  Komisyonu  ola-
               telikte olduğu değerlendirilen işlemlerin bireylerin   rak takipçi olmak istiyoruz. Şöyle ki bizim böyle
               hak ve özgürlükleri üzerinde doğurduğu sonuçların   bir görevimiz var, yakın zamanda yaptığımız bir
               denetim dışı bırakılması, bahse konu KHK ile amaç-
                                                               Çalıştay’da bunu öneri olarak da karara bağladık.
               lanan hedefe  aykırılık taşıyacaktır.
                                                               Son Kamu Denetçiliği Kurumu raporunu Türkiye
               İkinci olarak, Türkiye Ombudsmanlık  uygulama-  Büyük Millet Meclisi’nde görüşürken uygulanabi-
               sındaki 4.5 yıllık döneminde sırf askeri nitelikte   lirlik oranının arttığını büyük bir memnuniyetle
               olduğu değerlendirilen bir başvuru almamıştır,   gördük. Ancak biz komisyon olarak kendimize
               aynı  zamanda  TSK  ile  yapılan  yazışmalarda  da   buradan vazife çıkararak idareye KDK kararlarının
               bu konu sırf askeri niteliktedir denerek cevapsız   uygulanması konusunda baskı yapmak ve takipçi
               bırakılan veya reddedilen bilgi belge taleplerimiz   olmak taahhüdümüzü yineliyoruz.
               olmamıştır. Başvuru konuları açısından da TSK
               tarafından düzenlenen hiçbir tatbikat, harekât    Son konuşmacımız yine bir hocamız, biraz evvel
               şikayet edilmemiştir.                           ben Avrupa Birliği ilerleme sürecinde birtakım si-
                                                               vil yapılar kurduk, Kamu Denetçiliği Kurumu da
               Halihazırda 6328 Sayılı Kanunun 5 nci maddesini
                                                               bunlardan birisidir dedim ama biliyorum ki ho-
               ikinci fıkrasının (ç) bendinde yer verilen “sırf as-  cam, Kamu Denetçiliği Kurumu, Ombudsman de-
               keri nitelikteki faaliyetler” ibaresinin kaldırılması
               gerektiği düşünülmektedir, sırf askeri nitelikteki   diğimiz bu kurumun, bu yapının bizim tarihimiz-
                                                               den gelen bir yapı olduğunu, uzun yıllar terk edip
               faaliyetler nedeniyle meydana gelen temel hak ve
                                                               sonra tekrar AB sürecinde aldığımızı detaylı olarak
               özgürlük ihlali iddialarının da incelenebileceği dü-
               şünülmektedir.                                  anlatacak. Şimdi büyük bir zevkle Prof. Dr. Hasan
                                                               Tahsin Fendoğlu Hacettepe Üniversitesi Hukuk
               MİHRİMAH BELMA SATIR (TBMM
                                                               Fakültesi Dekanımızı dinleyeceğiz, buyurun
               DİLEKÇE KOMİSYONU BAŞKANI-OTURUM                hocam.
               BAŞKANI)
               Çok teşekkür ediyoruz.

               Gerçekten uygulamaya yönelik hem kanun, hem
               bundan sonraki sürece dair önemli bilgiler verdi-
               niz. Konuşmanızdan, Türkiye Büyük Millet Mecli-
               si temsilcisi bir Parlamenter olarak kendime görev
               çıkarıyorum. İki görevimiz var. Bir, uyum yasaları
               sırasında sizin de bahsettiğiniz gibi, doğal olarak
               Kamu Denetçiliği Kanununun bazı maddeleri
               üzerinde  değişiklik  yapmak  gerekecek,  takipçisi



           106  2017 ÇALIŞTAY RAPORU
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113