Page 107 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 107

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


                    yerleşik olduğu ülkelerin yaklaşık %80’ninde   ler alamkal yetkilendirilirken bir taraftan da adli
                    bu yetki mevcuttur, şayet bir değişiklik söz   yetkileri var, adli konulara ilişkin bilgilendirilme
                    konusu olursa bu anlamda da bir yetki veril-  talebi savcıya intikal etmiştir denilerek reddedili-
                    mesinde fayda vardır.                      yor. Bu örnekler ışığında, Ombudsmanlık mües-
                                                               sesesinin fiili olarak yasasından kaynaklanan bazı
               3. Yargı yetkisinin kullanılmasına ilişkin
                                                               yetkileri kullanarak özellikle tutum ve davranışlar
               kararlar
                                                               kapsamında alarak ve özellikle hakkaniyet ölçüsü
               Nasıl ki yasama yetkisinin mutlak anlamda Tür-  çerçevesinde bir kısım konularda denetim yapabi-
               kiye Büyük Millet Meclisi’ne ait olduğu tartışma   leceği değerlendirilmektedir.
               götürmez bir gerçekse, yargı ile alakalı olarak da     4. Türk Silahlı Kuvvetlerinin sırf askerî
               birinci derece veya son derece mahkemelerinin   nitelikteki faaliyetleri
               yetkileri tartışmasızdır. Ancak herkesçe kabul gö-
               receği üzere,  bazı kararların yargı kararı olup ol-  Kurumun görev alanı dışında bırakılan bir diğer
               madığı, idari nitelik arz edip arz etmediği meselesi   madde TSK’nın sırf askeri nitelikli işlemleridir.
               kamuoyunda zaman zaman tartışılmaktadır. Ör-    Kamu Denetçiliği Kurumu Kanun tasarısı meclise
               neğin halihazırda Kurumumuza gelen başvurular   sevk edildiği zaman ilk şeklinde tüm askeri işlem-
               arasında mahkemelerin çok uzun zaman, yıllara   lerle ilgili Ombudsmanlık denetimi sağlanmak-
               sarih olarak bazı dosyaları görüşmediği konusu   taydı. Ancak bir süre sonra, TSK’nın bu konudaki
               sıklıkla şikâyet konusu edilmektedir. Yine bu çer-  hassasiyete dile getirilerek ve gözetilerek istisna
               çevede örneğin bir hâkimin, sabah saat 09.00 için   hükmü olarak kanunda yer alması sağlanmıştır.
                                                               16 Nisan referandumu sonrası kabul edilen yeni
               o gün görüşeceği 30 tane dosyanın tamamını saat
               09.00’da görülecektir şeklinde kapıya astığı ka-  dönemde iki nedenle bu hükmün kaldırılması ge-
               ğıt, bir yargılama faaliyeti midir yoksa doğrudan   rektiği değerlendirilmektedir.
               doğruya o yargıcın bir tutum ve davranışı mıdır?   İlk olarak, bilindiği üzere  31/07/2016 Tarih ve
               Bu hususların tartışmaya açılması gerektiği de-  669 Sayılı KHK: Olağanüstü Hal Kapsamında Bazı
               ğerlendirilmektedir. Yine mesela güncel olan bir   Tedbirler Alınması Ve Milli Savunma Üniversitesi
               başvuruda, vatandaş gündelik hayatında yaşadığı   Kurulması İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapıl-
               bir olay neticesinde trafikle ilgili karşılaşılan prob-  masına Dair Kanun Hükmünde Kararname’nin 2
               lemler vb. olabilir, bu mağduriyetini  kendisine en   inci bölümünde, Kara, Deniz, Hava Harp okulları
               yakın karakola bildirmiş, o karakoldan kendisine   ile astsubay meslek yüksekokulları Milli Savunma
               bir türlü bir dönüş olmuyor bu dosya savcının   Bakanlığına bağlı olarak kurulan Milli Savunma
               kontrolüne geçmiştir veya savcı beye bilgi verdik   Üniversitesine  bağlanmakta;  3  üncü  bölümünde,
               onun bilgisi vardır dendikten sonra artık hiç kim-  Kuvvet Komutanlıkları Milli Savunma Bakanlığına
               se buna müdahil olamaz anlamında bir cevapla    bağlanmakta; 5 inci bölümünde Jandarma Genel
               karşı karşıya kalabiliyor vatandaşlar. Bu noktada   Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı İçiş-
               da örneğin karakollarımız iki türlü iş görüyor, bir   leri Bakanlığına bağlanmaktadır.  Yapılan bu de-
               taraftan idari veya önleyici nitelikte bazı önlem-  ğişiklikler ile Türk Silahlı Kuvvetlerinin idari yapı



                                                                                             ÇALIŞTAY RAPORU 2017  105
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112