Page 42 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 42

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               AHMET AYDIN (TBMM BAŞKAN VEKİLİ-                güvenoyu ile işbaşına geliyor yürütme, güvenoyu
               OTURUM BAŞKANI)                                 ile ve güvenoyunu veren mercii makam, güvensiz-
                                                               lik oyu ile onu görevden uzaklaştırabiliyor. Ama
               Siz de yavaş yavaş toparlayın lütfen…
                                                               bizim sistemimizde yasama, yürütme ve yargı
               MUHAMMED EMİN AKBAŞOĞLU (AK                     doğrudan millet tarafından belirlendiği için, güve-
               PARTİ ÇANKIRI MİLLETVEKİLİ)                     noyu da güvensizlik oyu da gensoruda, sandıkta
                                                               doğrudan bizzat millet tarafından veriliyor. İkisi
               Toparlayacağım mı? Söyleyecek çok şey var ama
                                                               ayrı mekanizma, bu mekanizmaları ayırarak de-
               o zaman şöyle, ben Ombudsman ile ilgili, Kamu
               Denetçiliği Kurumu ile ilgili Bakan yönünü de ona   ğerlendirmek gerekir aynı zamanda şunu da ifade
                                                               edeyim, 148. madde ile 105. maddeye baktığımız-
               temas edilmediği için birkaç cümle ifade edeyim
               istiyorum, bunu da dikkatlerinize sunmak istiyo-  da, 148. madde yargı bölümü içerisinde yargının
               rum.                                            görevlerini ortaya koyan genel bir hükümdür, 105.
                                                               madde ise Cumhurbaşkanının cezai sorumluluğu-
               Malumunuz 6328 sayılı kanun Kamu Denetçiliği    nu düzenleyen özel bir hükümdür. Dolayısıyla bu
               Kurumu Kanunu olarak yürürlüğe girmiş ve çok    hususu da dikkatlerinize sunmak isterim.
               değerli başkanımızın da ifadeleri ile yaklaşık 4-5
                                                               Ombudsmanlık ile ilgili biraz evvel söylediğim
               yıllık bir tecrübe ile de ortaya birçok çalışma kon-
               muş tabii meclise bağlı olarak kurulan bir kurum,   6328 sayılı kanunun 5. maddesinin 2. fıkrasının
               aynı zamanda sonuç itibariyle dilekçe ve insan   (a) bendi, Cumhurbaşkanının tek başına yaptığı
               hakları komisyonu ile doğrudan irtibatlı, bu yö-  işlemler ile resen imzaladığı kararlar ve emirler
               nüyle belki yeri gelmişken ifade edeyim, onlara   kurumun görev alanı dışında zikredilmiştir. Ancak
               çok değinildiği için ben notlarımda onları çıkar-  malumunuz biz bu yaptığımız değişiklikle Cum-
               dım,                                            hurbaşkanının tek başına yapmış olduğu işlem-
                                                               lere de yargı yolunu açtığımız için, yargı yolunu
               Sözlü soru; sözlü soru biliyorsunuz, sistemde yok.   açık bütün işlemler idari denetim alanı içerisinde
               Niye yeni sistemde yok ? Çünkü yürütme mecliste   olacağından, dolayısıyla bu uyum yasaları çerçeve-
               yasama organında yer alamayacağı için, parlamen-  si içerisinde çok değerli kurumumuzun kanunun
               toda yer alamayacağı için, fiili imkânsızlık nede-
                                                               yeniden ele alınması gündeme gelecektir. Bu vesi-
               niyle sözlü soru yok, muhatabınız bir bakan olma-  le ile bizim felsefi anlamda da paradigma değişik-
               yacak genel kurulda, kuvvetler ayrılığı nedeniyle,   liğine girişimizdeki en önemli husus, yönetimde
               dolayısıyla muhatabınız karşınızda olmayacağı
                                                               istikrarın ve denetimde etkili bir denetimin her
               için sözlü soru sorulamayacak yazılı soru sorula-
                                                               türlü denetimin zira hem millet denetimi, hem
               cak.
                                                               meclis denetimi hem yargı denetimi olmak üzere
               Gensoru niye yok? Çünkü gensoru güvenoyu ile    farklı denetim mekanizmalarının çok etkili fonk-
               beraber değerlendirilmesi gereken bir mekaniz-  siyonel bir şekilde sistemde yerini alması düşü-
               ması, güvenoyu olduğu için gensoru yok, güveno-  nülmüş ve gerçekleştirilmiş bu efendim çerçevede
               yu olmadan gensoru olamaz. Meclis kendi içinden   Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemini değerlen-
               hükümeti  çıkardığı  için  Parlamenter  Sistemde   dirmek gerekir.



            40  2017 ÇALIŞTAY RAPORU
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47