Page 39 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 39
CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ
MUHAMMED EMİN miz meseleyi aslında ortaya koydu-
lar. Ben en başında bu konuşmaları
AKBAŞOĞLU paradigma değişikliği dikkate alı-
narak değerlendirilmesi gerektiğini
düşünüyorum. Çünkü eski sistemin
(ANAYASA KOMİSYONU kodları ile kavramsallaştırmaları ile
ÜYESİ-AK PARTİ ÇANKIRI yeni sistemi anlamak, anlamlandır-
mak ve mukayese yapmanın isabetli
MİLLETVEKİLİ) olmayacağı kanaatimi başında be-
lirtmek istiyorum. Zira bir formül,
bir denklem düşündüğümüzde bu
denklemde yer alan x, y ve z’nin
denklemin bir tarafındaki rakamsal
Çok teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
karşılıklarını yazıp, diğer tarafındaki rakamları
Çok değerli Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkan- yazmadığımızda o denklemin çözümünü gerçek-
vekilim, çok değerli üstadımız ve hakikaten çok leştiremeyiz ve içinden çıkılmaz bir hal alır. Do-
eski bir tanışıklığımız olan değerli ağabeyimiz layısıyla Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemini
Kamu Denetçiliği Kurumu Başkanımız, çok değer- Parlamenter Sistemin argümanları ile değerlen-
li Milliyetçi Hareket Partisi Grup Başkanvekilimiz, dirmek bizi doğru sonuca götürmez. Dolayısıyla
çok değerli Bakanımız ve Hocamız ve çok değerli milli, yerli ve aynı zamanda evrensel bir yaklaşımı
Hazirun ben de hepinizi hürmetle muhabbetle se- mukayeseli bir şekilde gözeterek gerçekleştirilmiş
lamlıyorum, hoş geldiniz, sefa geldiniz. olan bu cumhurbaşkanlığı hükümet sistemini,
kendine özgü “Sui Generis” başkanlık modelini
Sözlerimin başında Anayasa Komisyonu Başkanı- kendi sistematiği ve bağlamında değerlendirmek
mız Prof. Dr. Mustafa Şentop hocamızın da selam daha doğru olacaktır.
ve hürmetlerini ifade ediyorum. Acil, zorunlu bir
nedenden dolayı katılamadılar, temsilen Anayasa Anayasamızda bir hüküm var malumunuz; “Ege-
Komisyonu çalışmalarında bulunan bir arkadaşı- menlik kayıtsız şartsız millete aittir. Millet bu
nız olarak biz huzurunuzdayız. egemenliğini yetkili organları eli ile kullanır.”
Yasama, Yürütme ve Yargı bu organları ifade et-
Ben de uzun yıllar denetim elemanı olarak bürok- mektedir. Getirilen sistemle milli iradenin, milli
rasi de müfettiş olarak görev yapmış bir arkada-
egemenliğin doğrudan organların teşekkülüne
şınızım aynı zamanda, daha sonra hukuk müşa-
virliği ve birinci hukuk müşavirliği görevlerini ifa yansıtıldığını görüyoruz. Parlamenter Sistemde
etmiş, daha sonra da Anayasa Komisyonunda yeni çifte meşruiyet söz konusu değil, yasama belirle-
niyor yürütme yasamanın içinden çıkıyor ve tabii
Anayasanın yapımında, müzakerelerde bulunmuş
ki milli irade ikincil anlamda adeta bir tevkil me-
ve neticelenmiş heyetin içerisinde yer aldım.
kanizması içerisinde hayat buluyor. Millet kendi
Bu hususlarla ilgili çok değerli konuşmacılarımız iradesi ile vekillerini, yasama organını belirliyor,
hem değerli Bakanımız, hem Grup Başkanvekili- milletvekilleri hükümeti güvenoyu ile iş başına
ÇALIŞTAY RAPORU 2017 37