Page 41 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 41

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               doğasında böyle bir denetimi de felsefi anlamında   netim mekanizmaları artırılmış hem de denetim
               da beraberinde getiriyor.                       süreçleri hızlandırılmıştır. Daha önce soruşturma
                                                               komisyonu, 4 ayda soruşturma raporunu verirken;
               Değerli  arkadaşlar,  paradigma değişmiştir  dola-
                                                               şimdi yapılan düzenleme ile iki artı bir en fazla üç
               yısıyla yeni sistemi, Cumhurbaşkanlığı Hükümet
                                                               ayda soruşturma raporunu verme zorunluluğu ile
               Sistemini kendi öncülleri, kavramları ve sonuçları
               ile değerlendirmek gerekir. Bu sistem değişikliği de   karşı karşıyadır. Bu denetimin de zamansal yönden
               milletimizin ortaya koyduğu demokratik bir dev-  hızlandırılmasına bir örnek olarak zikredilebilir.
               rimdir. Beraberinde taşıdığı  normlar  bakımından
                                                               Aynı zamanda, normlar hiyerarşisi yönünden daha
               da hakikaten böyledir çünkü tam bir kuvvetler ay-
                                                               önce yürütme, kanun hükmünde kararname çıkar-
               rılığı,  sert  bir  kuvvetler  ayrılığını  öngörmektedir.   ma yetkisine sahipken yani yasamanın verdiği yet-
               “Doğrudanlık ilkesi” egemenliğin doğrudan kulla-
               nılması ilkesi, doğrudan demokrasiye yönelik yak-  kiye dayalı olarak yasamanın ama olağanüstü hal-
               laşım hayat bulmuştur.                          lerde daha farklı bir durum var biliyorsunuz, orada
                                                               yürütme gücü yasamanın da fonksiyonunu adeta
               Kuvvetler ayrılığı beraberinde meclisin içinden çık-  icra ederken eski sistemde, yeni sistemde Cum-
               mayan yürütme nedeniyle meclisin denetiminde    hurbaşkanlığı kararnamesi kanun hükmünde bir
               etkinliğini, verimliliğini ve bağımsızlığını daha da
                                                               kararname olmayıp adeta, adeta tabiri caizse tüzük
               kuvvetlendirecek  bir  unsur  olarak  görülmektedir.
                                                               neye denk geliyorsa ona denk gelir vaziyette kanun
               Bunlara çeşitli yaklaşımlar örnek olarak verildi;   altı bir norm olarak düzenlenmiştir, bu çok önemli-
               ancak bir iki konuda denetimin arttırıldığını ve de-
                                                               dir, iradelerin üstünlüğü bakımından.
               netim zamanı yönünden de süre yönünden de bir
               hız kazandırıldığını bir iki örnekle ifade etmek gere-  Bir başka madde de; Cumhurbaşkanının Türkiye
               kirse, daha önce sorgulanamayan yargılanamayan   Büyük Millet Meclisi’ne karşı sorumlu olduğu açık-
               bir Cumhurbaşkanlığı makamından; cezai, hukuki,   ça sarahaten hüküm altına alınmıştır. Bu bir yönüy-
               idari ve siyasi sorumluluğu barındıran bir norma   le tabii ki yasamanın meclisin üstünlüğü prensibine
               geçilmiştir. Aynı zamanda Cumhurbaşkanı yardım-
                                                               bir vurgudur. Dolayısıyla, anayasal norm olarak, ya-
               cıları ve bakanların 15 gün içerisinde yazılı sorulara   samanın yürütme yani idare üzerindeki etkinliği bu
               cevap verme zorunluluğu bir anayasal hüküm ola-  şekilde daha da belirginleştirilmiştir
               rak derç edilmiştir. Bu daha önce evet iç tüzükte
               vardı ama ben de yaklaşık iki senedir uygulamanın   Yeri gelmişken şunu ifade etmek gerekir ki; siste-
               içerisindeyim, bu süreye riayet edilmediğini hep be-  mik olarak meseleyi ele almak gerekir, konjonktürel
               raber müşahede ediyoruz.                        olarak, şahıs bazlı, grup bazlı, parti bazlı değerlen-

               Dolayısıyla sistemin paradigma değişikliğine yöne-  dirmelerden kaçınmak gerekir. Tabii bu tür değer-
               lik yeni bir anlayışla, yeni bir ruhla, yeni bir yakla-  lendirmelerle ilgili de konuşabiliriz, o zemin oluşur,
               şımla milli, yerli ve evrensel bakış açısıyla harman-  o zeminle ilgili de konuşulabilir çok rahat bir şekil-
               lanarak ortaya bu şekli ile kuvvetler ayrılığına dayalı   de ancak mesele değerlendirilirken yalın, nesnel,
               bir şekilde ortaya konulması ve biraz evvel somut   objektif bir şekilde, sistemik bir anlayışla değerlen-
               normlara vurgu yaptığımız bir iki örnekle hem de-  dirilmesi hepimizin ortak paydası olmalıdır.



                                                                                             ÇALIŞTAY RAPORU 2017  39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46