Page 84 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 84

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               “kanun ne diyor” diye bakar ancak mutlaka eski   örgütlenmesine özgü Anglo-Sakson Denetim sis-
               kararlarına atıf yapar. Bizim sistemimizde hiçbir   temidir. Şimdi bu noktada idari denetim sistemi-
               biçimde Danıştay ve Yargıtay karar izleme mantı-  mizin temel felsefesi bence masaya yatırılmalı ve
               ğına sahip değildir, kararlarına paragraf numarası   temel değerler manzumesi yani manifestosu tekrar
               vermez; çünkü kendi kararlarına atıf yapmaz: Bu   bir düşünülmelidir. Aslen değişim ve gelişim ta-
               durumda yargının, size bu noktada katılıyorum, bu   raftarıyım, meseleye devrimci bir yaklaşımla değil
               bakımdan idareye örnek olma ya da idareyi yönlen-  evrimci bir yaklaşımla bakılması gerektiğini düşü-
               dirme bakımından örneklik olma gücü zayıftır.   nüyorum yoksa geleneksel yapıların çok fazla ör-
               Teşekkür ederim.                                selenerek bir filin temizlik yapmak için Züccaciye
                                                               dükkânına dalması gibi bir mantıkla ilerlendiği tak-
               PROF. DR. KUDRET BÜLBÜL (YILDIRIM               dirde çok şey kaybedeceğimizi de düşünüyorum.
               BEYAZIT ÜNİVERSİTESİ SBF ÖĞRETİM                Mevcut geleneksel yapıların eksiklikleri masaya
               ÜYESİ)
                                                               yatırılmalı, düzeltilmeli, değerlendirilmeli ve bir
               İtiraza itirazım var ama arada konuşup cevap ver-  adım ileriye götürülmeli diye düşünüyorum. Temel
               meyi düşünüyorum.                               mantığım budur. Bu cümleden hareketle bir nokta-
                                                               ya dikkat çekmek istiyorum, Bakanlıkların ve Genel
               YUNUS ARINCI (DEVLET DENETLEME
               KURULU BAŞKANI-OTURUM BAŞKANI)                  Müdürlük denetim elemanlarının şu anda uygula-
                                                               dıkları sistemdeki hukuki çerçeveleri tüzükle ve yö-
               Buyurun Alper Bey.                              netmelikle belirlenmektedir. Yani böyle önemli bir

               ALPER ORKUN (DEVLET DENETİM                     mesele kolaylıkla değişen ve bağlayıcı olmayan bir
               ELEMANLARI DERNEĞİ BAŞKANI)                     hukuki metinle düzenleniyor. Biz bu konuda Türk
                                                               Denetim Yasasının hayata geçirilmesi gerektiğini
               Sayın Başkanım, değerli konuşmacılara bizleri bilgi   düşünüyoruz. Yani bu Türk Denetim Kanununda
               dağarcığımızı zenginleştiren katkılarından dola-  çağdaş dünya uygulamaları dikkate alınmalı ve de-
               yı teşekkür ederek lafa başlamak istiyorum. Alper   netim elemanlarının mesleki faaliyetleri yerine ge-
               Orkun, Mülkiye Başmüfettişiyim,
               Devlet Denetim Elemanları Der-
               neği Başkanıyım.

               Şimdi, kafama takılan birkaç hu-
               susu öncelikle paylaşmak istiyo-
               rum. Şimdi dünya üzerinde yer
               alan sistemlere baktığımızda,
               denetim sistemlerini  incelediği-
               mizde temel olarak iki sistemle
               karşılaşıyoruz. Bunlardan birinci-
               si Özel Hukuk ve Kamu Hukuku
               ayırımın olduğu merkezi üniter
               devlet örgütlenmesine özgü Kıta
               Avrupası Sistemidir. Diğeri Özel
               Hukuk ve Kamu Hukuku ayrımı-
               nın bulunmadığı Federal Devlet



            82  2017 ÇALIŞTAY RAPORU
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89