Page 80 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 80

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               yoruz her zaman. Neticede idarenin denetimi     Edinme Yasası’nı hazırladık. Çok şükür denk
               dediğimiz şey, kanunilik denetimidir; ister yargı   düştü, hükümet bilgi edinmeyi çıkardı ve ben de
               ister denetçiler vasıtasıyla yapılsın fark etmez.   o dönemde aynı zamanda başbakan baş müşavi-
               Fakat bizim kanuna uygunluğu tam olarak kav-    ri olarak Kurulun ilk kurucu üyeleri arasında yer
               radığımız söylenemez. Danıştay’ın ve Yargıtay’ın   aldım. Kurul’da 4 yıl görev yaptım ama maalesef
               kararlarının veyahut da İdare Mahkemelerinin    İdare Usul Yasasını bizim idaremiz sabote etti,
               kararlarının kanuna uygunluk üzerine odaklan-   engelledi. Hiç kimse, Başbakanlık başta olmak
               ması gerekir, oysa dikkat ediniz, kararların bü-  üzere, İngiltere, Amerika Birleşik Devletleri ve
               yük bir çoğunluğunda, “kanuna uygunluk” değil,   Almanya gibi hemen hemen her gelişmiş ülkede
               “kanuna uyarlılık” kavramı kullanılır, yani bağ-  geçerli olan, idarenin işleyişini kolaylaştırırken
               daştırma peşindeler. Bunun amacı, idareyi koru-  bu işleyişe kararlılık ve şeffaflık kazandıran, tak-
               maktır, bunu koruyorken bir kurumu korumuş,     dir yetkisini daraltan bir mekanizmayı istemedi.
               diğer kuruma objektif davranmamış olabilirler.   Bütün yükü yine teftiş kurullarına, idarenin tak-
               Aslında yargı esnek bir biçimde davranır idareye   dir yetkisine ve yargı organlarına attı. Oysa bu
               karşı ve ben bundan şikâyet ederim. Çünkü ba-   mesele asla bir İdare Usul Yasası olmadan yani
               kınız burada hukukilik ve yani takdir yetkisinin   idarenin nasıl işleyeceği esas biçimde kararlaş-
               kullanılması bakımından bir anlamda idareye     tırılamadan, ona hiç olmazsa alt düzeydeki in-
               olduğu kadar yargıya da bir imkân verilmiş gibi   sanların sıkıntılarını nasıl şeffaflık ve güvenirlik
               bir görüntü oluşuyor. Ve sırf bu nedenden dolayı   içerisinde giderileceği gösterilen bir yöntem tes-
               biliyorsunuz, Danıştay 1960’tan beri yetkilerin   pit etmeden ne yaparsak yapalım, 10 yıl sonra
               önemli bir kısmını kaybetmiştir. Bu tartışmalar,   yine buraya dönüp geleceğiz. O halde denetim
               esasen idareler kadar yargı organlarının da bu   ile denetimin amacı olan kamu yararı ve halka
               meselenin üzerinde durmaları ve bundan son-     hizmet anlayışını bir yana koyarak bir sonuca
               ra ortaya çıkacak gelişmelerde Türkiye’nin nasıl   varamayız.
               silkinip yukarıya çıkarabileceğine ilişkin meka-
               nizmalar, hatta anlayışlar üzerinde düşünmeleri   Yeni Anayasanın bile, bir tür idari anayasaya olan
                                                               İdari Usul Yasasının kabul edilmesini engelleyen
               gerektiğini gösteriyor; kişisel hesapların dışında
               kalarak.                                        mantığın kurbanı olma ihtimali var. Gerçi Sayın
                                                               Cumhurbaşkanının önderliği altında bu karar-
               Burada şimdi, esas itibariyle hem idarenin hem   nameler çıkacağı için belki bu tehlike söz konu-
               denetçilerin bence çokça peşinde koşmaları ge-  su olmayabilecek; fakat yine de bundan emin
               reken düzenleme idari usul yasası: Eğer idari   olamıyorum. Çünkü İdarenin müthiş bir gücü
               usul yasası çıkmazsa hepimiz zorlanacağız ve    var. Tanzimat’tan beri alıp sürdürdüğü, sırtında
               istenilen kamu yararı sağlanmayacak. Bunda      taşıdığı bir geleneği var, bundan dolayı da ken-
               şu sebepten ısrar ediyorum: Bilgi Edinme Ku-    dine de güveniyor. Bu mantığın değiştirilmesi ve
               rulu’nun kanun tasarısını ilk hazırlayan ekip   Türkiye’nin bu yeni anayasanın taşıdığı felsefeye
               içinde vardım ben, Fransa’dan yeni dönmüştüm,   uygun bir biçimde ileriye doğru taşınması için,
               bir taraftan İdare Usul Yasası bir taraftan Bilgi   daha demokratik, şeffaf, hukukun üstünlüğüne



            78  2017 ÇALIŞTAY RAPORU
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85