Page 79 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 79

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               hariç olmak üzere, Danıştay’a ait. Oysa bu ana-  mayan bir idare üzerinden, henüz kurgulanma-
               yasanın 104. maddesinin 17. fıkrasındaki dü-    mış bir idare üzerinden konuşursak laflarımız
               zenleme, yeni bir yargısal alan oluşturdu: kanun   biraz havada kalacak gibi. Ne ki Bakanlıkların da
               ve cumhurbaşkanlığı kararnamesi çatışmasını     bütün yetkileri Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi
               çözme görevi. Bu durum Türk hukuk sistemine     ile düzenlenecek. Bakanlıklar, onların içerisin-
               tamamıyla yabancı. Deniyor ki, Anayasa Mahke-   deki teftiş kurulları, demin söylediğim Cumhur-
               mesi bu kararnamelerin anayasaya uygunluğunu    başkanlığı işlemlerinin  denetimine  ilişkin yeni
               denetlemeyecek mi sonuçta! Hayır, çünkü aynı    esaslar yepyeni bir dünya karşısında olduğumu-
               konuda anayasaya uygun bir değil birçok düzen-  zu gösteriyor.
               leme yapılabilir ve bu düzenlemeler birbiriyle
                                                               Onun için bunu biz bile yani ben kendim için
               çelişebilir. Bu durumda anayasaya uygunluk      söylüyorum, gerçek anlamda idari hayata hemen
               denetimi yetmez. Öyleyse Anayasa Mahkemesi
                                                               ve sorunsuz olarak uygulayabileceğimizi düşün-
               normal olarak yasama işlemlerinin anayasaya     müyorum. Onun için bu tür çalışmaların çok
               uygunluğunu denetlerken, bu defa Cumhurbaş-     önemli olduğunu görüyorum. Daha yeni Kamu
               kanlığının işlemlerinin kanunlara uygun olup ol-
                                                               Denetçiliği Kurumunun bir konferansı oldu,
               madığını denetleme yetkisi kazandı. Dolayısıyla   ama şimdi görüyorum ki meselelerin üzerinde
               Anayasa Mahkemesinin alanı nerdeyse kanunla-
                                                               tekrar tekrar, bırakmadan usanmadan durmak
               rın uygulanmasına kadar genişledi, yani idarenin
                                                               lazım. Herkesin meseleye, bence bildiğini oraya
               alanına doğru aktı. Bu Anayasa Mahkemesini      aktarmak üzere değil, bilmediği çok şey olduğu-
               idare mahkemesine dönüştürmeye yöneltebilir.
                                                               nu görmeye ve anlamaya, öğrenmek suretiyle
               Böylece Danıştay da yürütmenin düzenleyici iş-  katkı sunmaya hazır olması lazım. Bu da yepye-
               lemlerinin önemli bir kısmı üzerindeki yetkisini   ni bir çalıştaylar dönemine girilmesi gerektiğini
               kaybetmiş olacak. Böylece Anayasa Mahkemesi     gösteriyor. Çünkü bu bir süreç ve bir aydınlan-
               üyelerinin de hazır olmadığı bir şey, daha önce   ma.
               getirilen bireysel başvurunun yanında olağanüs-
               tü yepyeni bir durum, yepyeni bir yük olarak or-  Şimdi İdarenin denetimine gelince, bizim idare
               taya çıkıyor.                                   hukuku sistemimizin esası kanunilik denetimi-
                                                               dir. Ne var ki idarecilerimiz hep geniş bir takdir
               İdare Hukuku bakımından dönersek bizim kendi    yetkileri olsun isterler; kanunları ihtiyaçlarına
               alanımıza, bir defa idarenin baştan sona yenilen-  göre yorumlamak, yargının da mesafeli durma-
               mesi durumunda, kendi içerisindeki bu deneti-   sını sağlamak isterler. Bunu neye dayandırdık-
               min birçok bakımdan derinleşeceğini görmemiz    larını anlayabilmiş değilim. İdarenin kaşı gözü
               gerekir. Daha önce konuşan arkadaşlarımızın     için yasama ve yargı boşuna mı işleyecek yani?
               belirttiği karmaşık mekanizmalarla birbiriyle   Anglo-Saxon hukukunda takdir yetkisi, idari
               çelişen, gereksiz çifte olan veya üst üste gelen   usul yasalarıyla neredeyse kaldırılmıştır. Fran-
               mekanizmalar uygun olmayabilir ama bunun        sa’da sıkı bir yargısal denetim vardır. Her şey ka-
               derin olduğunu, olması gerektiğini görüyoruz.   nuna uygun olacak! Oysa biz hukukilik denetimi
               Sistemin esası bu. Dolayısıyla şimdi biz bunu ol-  ile kanunilik denetimi arasında bir sıkıntı yaşı-



                                                                                             ÇALIŞTAY RAPORU 2017  77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84