Page 83 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 83

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               Biri amaç gerek yargısal gerek idari denetimi daha   PROF. DR. HASAN NURİ YAŞAR
               fazla hayatla, hayat pratikleri ile, hayattaki gelişme-  (CUMHURBAŞKANI BAŞDANIŞMANI-YÖK
               lerle iç içe kılmak gerekiyor. Bu anlamda belki hem   ÜYESİ)
               idare hem yargısal denetim mekanizmalarını oluş-  Cevap verebilir miyim? Size itiraz edeceğim de…
               tururken belirli bir hayat pratiği ya da belirli bir uy-  Bir defa Anayasa Mahkemesinde hukukçu olma-
               gulama birikimi olanları da istihdam etmeyi, onları   yanların bulunmasına tamamıyla karşıyım. Dün-
               da orada aktif hale getirmek üzerinde düşünülebi-  yadaki bütün büyük Anayasa Mahkemeleri üyeleri
               lir, birincisi bu.                              hukukçulardan  oluşur,  onlar  hayattan  kopmuyor
               İkincisi; az önce ifade ettim çok ciddi bir kopukluk   da Türkiye’ninki niye kopuyor. Amerikan Federal
               var özel sektör, dünyanın nereye gitmekte olduğu,   Mahkemesi  öyle,  Almanya’daki  öyle,  Fransa’daki
               diğer kurumları vs. onlarla daha yakından ilişkiyi   öyle. Hiç hukukçu olmayan kimse yok, dolayısıyla
               geliştirecek, onlarla daha yakından çalışmayı ya da   bu görüş sadece Türkiye’de geçerlidir. Üstelik Tür-
               dünyanın nereye gittiği konusunda daha yakın bir   kiye’de içinde hukukçu olmayan üyeler varken bu
                                                               mahkemenin ülkeyi sarsan kararlar verdiğini de
               mekanizmayı geliştirmeye gerek var.
                                                               biliyoruz… Anayasa Mahkemelerine, istisnaları
               Üçüncüsü de; hukuk gerçekten hava gibi, su gibi   tenzih ederim bizdeki gibi gönülsüz ya da gidebi-
               önemli, öylesine değerli ki, hukuk mekanizmasını   leceği başka yer olmadığı için üye olmak isteyenler
               sadece hukukçulara bıraktığımızda bence o da bir   yerine, demokrasiye ve hukuka inanan ülkenin en
               kurumsal bakışa dönüşüyor ve kurumsal körlü-    iyi yetişmiş hukukçuları atanırsa sorun kalmaz. Bu
               ğe dönüşüyor. Dolayısıyla hukuk mekanizmasını,   sağlandıktan sonra o hukukçuların etrafında bütün
               özellikle üst üste yargı bürokrasisini belirlerken   teknik meseleleri bilebilecek yeterince raportör var-
               bunun sadece hukukçulara bırakılmasının, hukuk   dır ve ona odaklanırlar. Onun için yani ben illaki o
               eğitimi alanların orada istihdam edilmesinin doğru   olmasın anlamında söylemiyorum ama böyle düşü-
               olmadığını düşünüyorum. Son zamanlarda böyle    nüyorum.
               bir trend var, bu trendin de bize FETÖ’nün bir mi-  İkinci konu yargı ile ilgili olan meselelerde ortaya
               rası olduğunu düşünüyorum. Şöyle örnek vereyim;   çıkan esas sorun. İdareciler kendi kararlarında sa-
               daha önce  biliyorsunuz  Anayasa  Mahkemesinin   dece talebi değil, hiç olmazsa önceki benzer birkaç
               verdiği kararlar vardı, çoğu hukukçulardı ama orada   kararı ilgi tutarlar, değil mi? Şu yazı bu yazı falan
               en özgürlükçü kararlar hukukçu olmayanlar tarafın-  diye. Oysa bizim yargı organlarımız hiçbir kararla-
               dan verilirdi, Haşim Kılıç, Zühtü Hoca’yı anabiliriz.   rını bizzat kendi kararlarını asla ilgi bile tutmazlar.
                                                               Dolayısıyla yargısal tutarlılık, içtihat tutarlılığına
               Dolayısıyla idari denetim mekanizmasında ve yar-
                                                               dönüşmez. Onun için bu meseleye bir el atmak ve
               gısal denetim mekanizmasında sadece hukukçuları   yargıya içtihat izleme zorunluluğu getirmek gere-
               istihdam etmek bir anlamda hayatı ıskalamayı da   kir Bir önceki kararında ne söylemiştin, şimdi ne
               beraberinde getirebiliyor, o mekanizmalarda da hu-  söylüyorsun?
               kukçu olmayanların belirli oranda elbette mesele-
               nin hukukiliğini de göz ardı etmeden istihdam edil-  Fransız ve İngiliz hukuk sistemleri arasındaki fark
                                                               şudur; İngiltere’de yargıç, önüne bir mesele geldiği
               mesinin hayattan kopmayı önleyecek bir yöntem   zaman, “daha önce ne demiştik” der ve eski kararını
               olacağını düşünüyorum.
                                                               ya tekrarlar ya da neden ayrıldığını açıklar; Fransız
               Teşekkür ediyorum.                              sisteminde yani bizim dâhil olduğumuz sistemde



                                                                                             ÇALIŞTAY RAPORU 2017  81
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88