Page 552 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 552
uzaklaştırıldığı bildirilmiş, sonrasında bu tarih 15 Mayıs’a kadar uza-
tılmıştır. Bu süreçte okul tarafından başvurana çeşitli dersler için bi-
reysel çalışma kâğıtları gönderilmiş ve 8-14 Mayıs tarihleri arasında
gerçekleştirilen sınavlara girebilmesi için okula girişine izin verilmiş-
tir. 25 Mayıs’ta okul yönetimi tarafından öğrencilere gönderilen mek-
tupta bir kez daha adli süreç tamamlanıncaya kadar okula dönemeye-
cekleri bildirilmiştir. 1998 tarihli yasaya göre öğrencilerin bir dönem
içinde en fazla 45 gün okuldan uzak kalabilecekleri öngörülmüş olup,
somut olayda bu süre 6 Haziran tarihinde dolmuştur. 18 Haziran ta-
rihinde Savcılık tarafından delil yetersizliğinden takipsizlik kararı ve-
rilmiş, bunun üzerine okul yönetimi başvuranın ailesini, çocuklarının
okula yeniden entegrasyonunu sağlamak için 13 Temmuz 2001 tari-
hinde gerçekleştirilecek toplantı için okula davet etmiştir. Başvuranın
ailesi toplantıya katılmazken, diğer iki çocuğun ailesi toplantıya katıl-
mış ve akabinde çocuklar tekrar okula kabul edilmişlerdir. Başvuranın
ailesinin toplantıya katılmaması üzerine aileye okul yönetimi tarafın-
dan başvuranın kaydının silineceği bildirilmiş ancak Ekimin ortasına
kadar okula devam etmemesine karşın öğrencinin kaydı silinmemiş-
tir. 6 Kasımda başvuranın babası çocuğunun okula yeniden kabulü için
okula başvuruda bulunmuş ancak başvuranın kaydı silinerek yerine
başka bir öğrencinin kaydının yapıldığı ve öğrenci kontenjanlarının
dolu olduğu bildirilerek talebi reddedilmiştir. Bunun üzerine 20 Ocak
2002 tarihinde başvuranın başka bir okula kaydı yapılmıştır.
57.2. Mahkeme yukarıda özetlenen olayları açıkladıktan
sonra eğitim hakkının ihlali iddiasıyla yapılan başvurularda
izlediği genel ilkeleri ortaya koymuştur, buna göre:
57.2.1. AİHS’ne Ek 1 No’lu Protokol’ün 2 nci maddesinin, “bel-
li bir zamanda mevcut olan eğitim kurumlarına erişim hakkını”
içerdiği, ancak eğitim hakkının etkili olması için “kişilerin tamamla-
dıkları eğitimin resmi olarak tanınması” yoluyla “eğitimden yarar
elde etme imkânına” da sahip olmaları gerektiği;
57.2.2. Eğitim kurumlarını düzenleyen kuralların toplumun ihti-
yaç ve kaynakları ile eğitimin farklı düzeyleri için zamana ve mekâna
göre değişebileceği;
57.2.3. Olanca önemine karşın eğitim hakkının mutlak olmadığı,
“doğası gereği devlet tarafından düzenlenmeyi gerektirmesi ne-
deniyle” bazı sınırlamalara tabi olduğu;
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 547