Page 310 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 310
2960 sayılı Boğaziçi Kanunun 17 nci madde kapsamında emlak vergisi
muafiyetinden faydalanması gerektiği açıktır.
E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
38) Mülkiyetin korunması hakkı mutlak bir hak olmayıp, bu hak 1
No’lu Ek Protokolün 1. maddesinde açıkça öngörülmüş kısıtlamalara
tabidir. Bu kısıtlamalar, kanun tarafından öngörülmüş olmalı, kamu
yararını amaçlamalı ve demokratik bir toplumda gerekli olmalıdır. Bu
şartlardan birinin dahi yerine getirilmemiş olması Sözleşmenin ihlal
edildiği anlamına gelmektedir. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, kla-
sik anlamda negatif statü haklarından olduğu kabul edilen mülkiyet
hakkının korunması açısından, devletlerin negatif yükümlülükleri-
nin yanı sıra, pozitif yükümlülüklerinin de bulunabileceğini ifade et-
mektedir. Mülkiyet hakkının korunması ve kişilerin bu haktan etkin
şekilde yararlanabilmesi için devletin müdahale etmemesini yeterli
görmemekte, tam aksine devletin konuya müdahil olmasını bekle-
mektedir. Mahkeme’ye göre gerek Sözleşme’nin ve gerekse Ek 1 No’lu
Protokol’ün 1. maddesi, taraf devletlere sadece bireyin hak veya özgür-
lük olarak tanınmış eylemlerine müdahale etmemek mükellefiyetini
değil; bunların fiilen ve gerçekten kullanılmasını sağlamaya yönelik
önlemlerin alınması mecburiyetini de getirmektedir. Devlet, gerekti-
ği durumda mülkiyet ilişkilerine müdahale ederek bireylerin mülkiyet
hakkından etkin şekilde yararlanmalarını sağlamalıdır.
39) Kullanmayı, yararlanmayı ve tasarrufta bulunmayı sağlama
Devletin önemli görevlerinden biri de, malikin mülkünü etkin şekilde
kullanmasının ve ondan yararlanmasının, ayrıca malikin mülkü hak-
kında dilediği şekilde tasarrufta bulunmasının sağlanmasıdır. Buna
göre İstanbul Boğaziçi Alanının kültürel ve tarihi değerlerini ve doğal
güzelliklerini kamu yararı gözetilerek korumak, güzelleştirmek ve bu
alandaki nüfus yoğunluğunu artıracak yapılanmayı sınırlamak ama-
cıyla çıkarılan 2960 sayılı Boğaziçi Kanunu, doğrudan yapılaşma ko-
şullarını belirleyerek mülkiyet hakkı üzerinde ayrıntılı, ağır bir takım
sınırlama ve kısıtlamalar getiren özel nitelikte bir Yasa konumundadır.
40) Şikayete konu olan taşınmazın anılan Kanun kapsamında
Boğaziçi Öngörünüm Bölgesi Uygulama alanında kalmakta ve
de yasa koyucu tarafından tasarrufu belirli kriterlere bağlan-
mıştır. İdarenin tasarrufu yasal olarak kısıtlanan taşınmazla
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 305