Page 495 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 495
D. Kamu Denetçisi Zekeriya ASLAN’ın İnceleme ve Araştır-
ma Bulguları
15) Kamu Denetçisi tarafından Bilgi Teknololjileri ve İletişim Ku-
rumu ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Pi-
yasa Gözetimi Genel Müdürlüğü’nden şikayet konusuna ilişkin bilgi
ve belgelerin örneklerinin, ayrıca usulsüz kopyalama veya klonlama-
dan haberi olmayan, orijinal telefon kullanıcısı tüketicilerin mağdur
edilmeyerek telefonlarının iletişime açık kalmasını sağlamak üzere ya-
pılabilecek teknik ve hukuki düzenlemelere ilişkin görüşlerin gönde-
rilmesi istenmiş , ilgili Kurumlar tarafından şikayet konusuna ilişkin
belgelerin örnekleri ile konuya ilişkin teknik ve hukuki görüş gönde-
rilmiştir.
III. HUKUKİ DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE
A. İlgili Mevzuat
16) Anayasa’nın “Haberleşme hürriyeti” başlıklı 22. maddesin-
de: ‘’ Herkes haberleşme hürriyetine sahiptir. Haberleşmenin gizliliği
esastır.
Milli güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genel sağlık
ve genel ahlakın korunması veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin ko-
runması sebeplerinden biri veya birkaçına bağlı olarak usulüne göre veril-
miş hakim kararı olmadıkça; yine bu sebeplere bağlı olarak gecikmesinde
sakınca bulunan hallerde de kanunla yetkili kılınmış merciin yazılı emri bu-
lunmadıkça; haberleşme engellenemez ve gizliliğine dokunulamaz. Yetkili
merciin kararı yirmidört saat içinde görevli hakimin onayına sunulur. Ha-
kim, kararını kırksekiz saat içinde açıklar; aksi halde, karar kendiliğinden
kalkar.
İstisnaların uygulanacağı kamu kurum ve kuruluşları kanunda belirti-
lir. “ hükmü, “Tüketicinin korunması” başlıklı 172. maddesinde ise:
“Devlet, tüketicileri koruyucu ve aydınlatıcı tedbirler alır, tüketi-
cilerin kendilerini koruyucu girişimlerini teşvik eder. “ hükmü yer
almaktadır.
17) Birleşmiş Milletler Tüketici Hakları Evrensel Beyannamesi ‘nin
ilgili maddelerinde aşağıdaki düzenlemelere yer verilmiştir.
490 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU