Page 496 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 496
I- HEDEFLER
Madde 1: Bütün ülkelerdeki, özellikle gelişmekte olan ülkelerdeki tüke-
ticilerin menfaatlerini ve ihtiyaçlarını göz önüne alarak tüketicilerin çoğu
zaman ekonomik şartlar, eğitim seviyeleri ve pazarlık gücü yönünden den-
gesizliklerle karşılaştıklarının idrakinde olarak; ve adil, tarafsız ve idame
ettirilebilecek ekonomik ve sosyal bir gelişmeyi teşvik etmenin önemi kadar,
tüketicilerin zararlı olmayan ürünlere erişme haklarına sahip olması gerek-
tiği düşüncesi ile tüketicinin korunmasına ilişkin temel esaslar aşağıdaki şu
hedefleri ihtiva eder:
a) Ülkelere, halklarına, tüketici olarak yeterli korumayı sağlamak ve
idame ettirmek yönünde yardımcı olmak.
b) Tüketicilerin ihtiyaçlarına ve isteklerine cevap verecek üretim ve da-
ğıtım şekillerini kolaylaştırmak,
c) Malların üretimi ve dağıtımı ve tüketicilere hizmet vermekle iştigal
edenler için yüksek ahlaki davranış seviyesini teşvik etmek,
d) Tüketicileri olumsuz yönde etkileyen ulusal ve uluslararası düzeyde
faaliyette bulunan bütün teşebbüslerin iş yolsuzluklarına mani olmak için
ülkelere yardımcı olmak,
e) Bağımsız tüketici gruplarının gelişmesini kolaylaştırmak,
f) Tüketiciyi koruma alanında uluslararası işbirliğini kolaylaştırmak,
g)Tüketiciye daha düşük fiyatlarla daha çok seçenek temin edecek pazar
şartlarının gelişmesini teşvik etmek.
II-GENEL İLKELER
Madde 2: Hükümetler, aşağıda belirtilen ilkeleri göz önünde tutarak
güçlü bir tüketiciyi koruma politikası geliştirip, kuvvetlendirmeli veya ida-
me ettirilmelidir. Bunu yaparken her hükümet, tüketicilerin korunması ve
sosyal şartları ile halkının ihtiyaçları doğrultusunda ve önerilen tedbirlerin
bedelini ve yararlarını idrak etmiş olarak kendi önceliklerini tayin etmeli-
dirler.
Madde 3: Tüketicilerin karşılanması istenilen yasal ihtiyaçları şunlar-
dır:
a) Tüketicilerin kendi sağlık ve güvenliklerine karşı tehlikelerden korun-
ması ,
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 491