Page 75 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 75

123. Dolayısıyla Kararımızın 72 numaralı paragrafında belirtilen
            Anayasa Mahkemesi kararında vurgulanan, “(…) eşitlik ilkesi; aynı hu-
            kuki durumda bulunanlar için haklarda ve ödevlerde, yetkilerde ve sorum-
            luluklarda, fırsatlarda ve hizmetlerde eşitliği sağlamayı ve ayrım yapma-
            mayı gerektirir ki bu ilkeden devlet organları da muaf değildir.” hükmü
            ve yukarıda yapılan tüm bu değerlendirmelerin ışığında, Ülkemizde
            yaşanan enflasyonun uzun yıllar yüksek oranlarda seyretmesi, buna
            bağlı olarak paranın alım gücünün düşmesi ve yaşanan derin ekono-
            mik krizler dikkate alındığında belli bir miktar paranın aradan geçen
            zamana bağlı olarak iade anındaki alım gücünün farklı ve çok daha az
            olduğu kabul edilmektedir.

               124. Hali hazırda ilgili idarece söz konusu tutarın alım gücünün,
            ödemenin yapıldığı tarihin alım gücüne getirilmemesinin, yasal faiz
            dahi uygulanmadan sadece altı basamak atılmak suretiyle ödeme ya-
            pılmak istenmesinin, diğer bir anlatımla idarenin borcunu ifa ederken,
            ilgili tutarı parasal sembol olarak ödemeye çalışarak söz konusu meb-
            lağın mali gücünü dikkate almamasının, var olan sorunu çözmediği,
            bu uygulamanın Medeni Kanunun 2 nci maddesinde gösterilen objek-
            tif iyi niyet ilkeleri ile bağdaşmadığı ve hakkaniyete aykırı bir durum
            yarattığı kanaatine varılmıştır.
               125. Dolayısıyla 600 günlük askerlik süresine ilişkin olarak 1993
            yılının ekonomik değerleriyle hesap edilen askerlik borçlanması tu-
            tarının geri ödenmesinde, Anayasa Mahkemesi ve Yargıtay’ın ilgili
            kararları ve düzenlenen bilirkişi raporları çerçevesinde, sözü edilen
            denkleştirici adalet kuralına uyulmasının, hem hakkaniyetin hem ger-
            çek adaletin bir gereği olduğu, bu bakımdan ilgili idare tarafından da
            şikâyetçiye geri ödenmesi gerektiği kabul edilen tutarın alım gücünün,
            bilirkişi raporlarında belirtilen kriterler de göz önünde bulundurula-
            rak, idarenin belirleyeceği bir veya daha fazla parametre üzerinden ilk
            ödeme tarihindeki alım gücüne ulaştırılması ve yasal faiziyle birlikte
            şikâyetçiye ödenmesi,

               126. İleride yaşanması muhtemel benzer sorunların önüne ge-
            çilmesi amacıyla Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığınca bu hususta
            gerekli mevzuat değişikliğine gidilmesi gerektiği sonuç ve kanaatine
            ulaşılmıştır.






            70   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80