Page 241 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 241

talebi idare tarafından reddedilen şikayetçinin, 4734 sayılı Kanunun
            idarece ilan yapılmayan ihalede, ihale dokümanı sadece idare tarafın-
            dan davet edilenlere satılır hükmü nedeniyle idareye ve KİK’e başvuru
            ehliyeti bulunmadığından konuyu idareye şikayet, itiraz hakkı da bu-
            lunmamaktadır.
               43) Kurumumuz yetki ve görevi çerçevesinde mevzuat değişikliği
            veya yasa önerileri tavsiyesinde bulunabilmektedir. Bu Kurumun te-
            mel görevlerindendir.
               44) Siyasi irade 4734 sayılı Kanunun 28 inci maddesinin daha ön-
            ceki düzenlemesini rekabeti, şeffaflığı gözeterek 04/07/2012 tarihin-
            de yürürlüğe giren 6353 sayılı yasayla değişikliğe gitmiştir. Yukarıda
            gerekçesinde bu değişikliğin nedenleri açıklanmıştır. Şüphesiz hukuk
            devletinde idareye verilen takdir hakkı keyfi ve sınırsız değildir. Huku-
            kun üstünlüğü ve hukuk devleti ilkeleri çerçevesinde takdir hakkının
            kullanılması gerekmektedir. Bunun denetimi de yeri geldiğinde yargı
            tarafından yapılmaktadır.
               45) Olayımızda pazarlık usulü ihalelerde şeffaflığın, rekabetin sağ-
            lanabilmesi adına söz konusu ihaleye sadece bir firma davet edilme-
            miştir. Birden çok firma davet edilmiştir. Burada da yasanın açıklanan
            ilkelerine bir uyumsuzluk ve aykırılık görülmemiştir. Şikayetçi dahil
            birden çok kişi veya firma davet edilse dahi sonuçta bunlardan sade-
            ce biride teklifte bulunabilir. Bunu öngörmek mümkün değildir. Ayrı-
            ca yukarıda Denetçi tarafından emsal uygulama olarak verilen idare
            mahkemesi kararları Danıştay incelemesinden geçip geçmediği belir-
            tilmediği gibi, kararlar yasal değişiklikten önceye ait olup emsal alın-
            ması mümkün değildir. Kaldı ki şikayetçi idare tarafından özellikle ve
            kasten davet edilmediğini iddia edip öne sürmemiştir. İdare yapılacak
            ihalenin içeriği ve bu konuda yaptığı araştırmalar sonucu davet etmeyi
            uygun gördüğü firmaları çağırmıştır. İdarenin takdir hakkını kanuna
            aykırı ve şikayetçi aleyhine değerlendirdiği konusunda herhangi bir id-
            dia da bulunmamıştır.
               46) Yasal değişiklikten sonra yürütmeye ve meclise siyasi takdir
            hakkına müdahale edicek şekilde yasal değişiklik önerisinde bulun-
            mak hukuka ve hakkaniyete uygun değerlendirilmemiştir.
               47) Yapılan değişikliğin uygulamalar sonucu yasa değişikliğinin
            amaçlarına aykırı sonuçlar doğurduğu gözlemlenmediğinden, idare



           234   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246