Page 239 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 239

32) Dolaysıyla, şikayetçinin talebi 4734 sayılı Kanunun 28 inci
            maddedeki değişikliğin hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönünden
            mevzuat değişikliği önerisine gerek olup olmadığının değerlendirilme-
            si gerektiği kanaati oluşmuştur.

               33) Şüphesiz ki idarenin yasallığı ilkesinin en sıkı uygulanması
            gereken alanlardan birisi ihaledir. İhale kavramı; idarenin görev ala-
            nına giren hizmetlerin yürütülmesi amacıyla, karşılığı idare tarafın-
            dan ödenmek üzere gerekli mal ve hizmetlerin alınmasına veya işin,
            mevzuatta  öngörülen  usul  kurallarına  uymak  suretiyle  oluşturulan
            rekabet ortamı içerisinde katılan adaylardan maliyet ve kalite bakı-
            mından en uygun teklifi sunan özel bir kişiye yaptırılmasına yönelik
            olarak imzalanacak sözleşmelerin oluşum sürecindeki idarenin yaptığı
            bir dizi işlemleri ifade eder. İhale kararının alınması, ihale koşullarının
            belirlenmesi, şartnamelerin hazırlanması, yaklaşık maliyetin hesabı,
            ihale komisyonunun oluşumu, ihalenin ilanı, tekliflerin değerlendiril-
            mesi, ihale kararı, ihale kararının onayı gibi bir dizi işlemden oluşan
            bu sürecin belirgin olması gerekmektedir. Aksi halde, ihale işlemleri-
            nin şeffaf biçimde yürütülmesi anlamına gelen açıklık ilkesi, ihaleye
            mümkün olduğu kadar çok isteklinin katılması ve bu isteklilerin hiçbir
            etki ve baskı altında kalmaksızın tekliflerini yapabilmesi anlamına ge-
            len tarafsızlık ve rekabet ilkesi, ihale sonucunda en uygun bedelin bu-
            lunması anlamına gelen uygun bedel ilkesi gibi temel ilkelerin ihalede
            gerçekleşme olanağı yoktur.
               34) 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu; Kanunun gerekçesinde de be-
            lirtildiği üzere Devlet İhale Kanununun günümüzün değişen ve gelişen
            ihtiyaçlarına cevap verememesi, uygulamada ortaya çıkan aksaklıkları
            gidermede yetersiz kalması, bütün kamu kurumlarını kapsamaması,
            Avrupa Birliği ve uluslararası ihale uygulamalarına paralellik göster-
            memesi nedeniyle hazırlanmıştır.
               35) 4734 sayılı Kanunla; ihalelerde saydamlığın, rekabetin, eşit
            muamelenin, güvenirliğin, gizliliğin, kamuoyu denetiminin, ihtiyaçla-
            rın uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasının ve kaynakların ve-
            rimli kullanılmasının en geniş şekilde sağlanması amaçlanmıştır.

               36)  4734 sayılı Kanunla; ihalelerle ilgili şikâyetlerin incelenme sü-
            reci uluslararası uygulamalar çerçevesinde ayrıntılı olarak düzenlen-
            miştir.




           232   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244