Page 240 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 240

37) 4734 sayılı Kanunun hazırlanma amacının gerçekleştirilebil-
            mesi için, idarelerin ihalelerde saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi,
            güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla
            ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını
            sağlamakla sorumlu kılınması gerekli görülmüştür.
               38) Kanun kapsamında yapılacak ihalelerde uygulanabilecek ihale
            usulleri arasında sayılan pazarlık usulü, sadece Kanunda belirtilen hal-
            lerde kullanılabileceğinden, açık ihale usulü ve belli istekliler arasında
            ihale usulü temel usuller olarak kabul edilmiştir

               39) Pazarlık usulü ile yapılabilecek işler, uluslararası mevzuata pa-
            ralel bir şekilde özelliği olan ve ivedi olarak yapılması gereken işlerle
            sınırlandırılarak, iki aşamada gerçekleştirilmek üzere teknik şartların
            da görüşüldüğü bir yöntemle yeniden belirlenmiştir.
               40) Devlet İhale Kanununun günümüzün değişen ve gelişen ih-
            tiyaçlarına cevap verememesi nedeniyle 2002 yılında yayımlanan ve
            01/01/2003 tarihinde yürürlüğe giren 4734 sayılı Kamu İhale Kanu-
            nunda 2014 yılına kadar birçok kez (33) değişiklik yapılmıştır.

               41) 4734 sayılı Kamu İhale Kanunun 4 üncü maddesine 5812 sayılı
            Kanunun 2 nci maddesiyle; İhale dokümanını satın alarak ihale süre-
            cine katılma istek ve iradesini ortaya koyanların da ihalelere yönelik
            başvuru yollarını kullanma hakları bulunmakla birlikte, bu hususun
            açıklığa kavuşturulmasını temin için, 4734 sayılı Kanunun 54, 55 ve
            56 ncı maddelerinde yapılan değişikliğe paralel olarak, Kanunun 4
            üncü maddesine “İstekli olabilecek” tanımı eklenmiştir.
               “İstekli olabilecek” yani ihale dokümanı satın almış kişiler; ihale
            dokümanı, ilan ile ilgili idare uygulamalarındaki uyumsuzluğa ilişkin
            şikayet başvurusunda bulunabilir.
               Ancak Kanunun “İstekli olabilecek” tanımına girmesi için satın
            alınması zorunlu olan ihale dokümanlarına ilişkin maddeyi düzenle-
            yen Kanunun 28 inci maddesi pazarlık usulü ile ilansız, davet usulüyle
            gerçekleştirilen ihalelerde ihale dokümanının sadece idare tarafından
            davet edilenlere satılacağına hükmetmiştir.
               42) Dolaysıyla, somut olayda şikayetçi, ne isteklidir ne de istekli
            olabilecekler sıfatına haizdir. Ancak, şikayetçi doküman satın almayan
            değil doküman satın alamayan konumundadır. İhaleye davet edilme




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  233
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245