Page 348 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 348

51. Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı’nın 41. maddesinde geçen
            “İyi bir yönetim hakkı”nın uygulamada ne anlama geldiğini açıklayan
            ve ülkemizin de Aday Üye olduğu Avrupa Birliği’nin müktesebatının
            bir parçası olan Avrupa Doğru İdare Davranış Yasası’nda iyi yönetişim
            ilkeleri ortaya konulmuş olup; bu belgenin 18’inci maddesinin birinci
            fıkrası; “Kurum’un gerçek bir kişinin hak ve menfaatlerini olumsuz şe-
            kilde etkileyebilecek her kararı ilgili olaylar ve hukuki dayanağı işaret
            edilerek gerekçesini belirtecektir.” ikinci fıkrası; “Yetkili yetersiz ya da
            belirsiz  ya  da  bireysel  gerekçe  içermeyen  kararlar  almaktan  kaçına-
            caktır.” hükümlerini içermektedir. Anılan maddeyle bağlantılı olarak
            12’nci maddesinde sorulan soruların mümkün olduğunca eksiksiz ve
            doğru bir şekilde yanıtlayacağı vurgulanmıştır. Yine Yasanın 19’uncu
            maddesinde itiraz hakkından bahsedilerek, kararlara karşı ilgili kanun
            yollarının niteliği, hangi kuruma başvurulabileceği ve hakkın kullanı-
            labileceğinin nihai süresinin belirtilmesi gerekliliği ifade edilmiştir.
               52. Bu kapsamda, şikayetçinin talebine ilişkin olarak idarenin ver-
            diği cevaplara bakıldığında, yeterince ayrıntılı olduğu, standart ce-
            vapların dışında özgün ve düzenli bir anlatımla, mevzuat anlamında
            gerekçelerinin  detaylandırıldığı,  bunun yanında  şikayetçiye verilen
            cevapta hangi kanun yolları ve mercilere başvurulabileceği hususunda
            bilgi verildiği görülmektedir. Bundan dolayı idarenin yaklaşımı iyi yö-
            netişim ilkelerine uygun bir davranış olarak değerlendirilmiştir.

               53. Öte yandan Kurumumuzun idare ile yaptığı yazışma neticesin-
            de talep ettiği bilgi ve belgelerin gerekçeli olarak, gerekli özen ve itina
            gösterilmek suretiyle Kurumumuza gönderildiği, bu yönde de idare-
            nin iyi yönetişim ilkelerine uygun davrandığı görülmüştür.
               IV. HAK ARAMA ÖZGÜRLÜĞÜNE İLİŞKİN YASAL MEVZUAT
               A. Dava Açma Süresinin Yeniden Başlaması

               54.  14/6/2012 tarihli ve 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu
            Kanununun 21 inci maddesinin birinci fıkrası uyarınca, durmuş olan
            dava açma süresi gerekçeli kararın ilgiliye tebliğinden itibaren kaldığı
            yerden işlemeye başlayacaktır.
               B. Yargı Yolu

               55. 2709 Sayılı 1982 Anayasası’nın Temel Hak ve Hürriyetlerin
            Korunması Başlıklı 40 ıncı maddesinin 2 inci fıkrasında, “Devlet,




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  341
   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353