Page 89 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 89

borcunu da ödemesi gerektiği, dolayısıyla somut olayda, idarenin bor-
            cun aslını talep etmesine yönelik işleminde hukuka ve hakkaniyete ay-
            kırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
               Ancak, İdarenin 2011 ve 2012 döneminde alanların hesaplanma-
            sı ve tahsilatında yaptığı hatadan kaynaklanan hizmet kusurunu ka-
            bul ettiği görülmektedir. Hizmet kusuru, idarenin yerine getirmekle
            yükümlü olduğu herhangi bir kamu hizmetinin, ya kuruluşunda, dü-
            zenlenmesinde veya örgütlenmesinde, yapısında, personelinde yahut
            işleyişinde gereken emir ve talimatın verilmemesi, gözetim ve deneti-
            min yapılmaması, hizmete ayrılan araçların yetersiz, elverişsiz, kötü
            olması, gereken önlemlerin alınmaması, geç, zamansız davranılması…
            vb. şeklinde gerçekleşen birtakım aksaklık, aykırılık, bozukluk, düzen-
            sizlik, eksiklikler yönünde tanımlanmaktadır.

               Dolayısıyla, Anayasanın 125 inci maddesi gereği; idare, kendi eylem
            ve işlemlerinden doğan zararı ödemekle yükümlü olduğundan, Or-
            man Genel Müdürlüğünün, hizmet kusurundan kaynaklanan gecikme
            zammınının borcun tebliğinden önceki dönemide kapsar şekilde, şika-
            yetçiden istemesinin hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu sonucuna
            varılmıştır.
               E. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme

               14. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
            yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
            İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi yönetim ilkeleri”
            başlıklı 6 ncı maddesinde “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken
            idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uy-
            gunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanıl-
            maması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap veri-
            lebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması,
            dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede
            karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yolla-
            rının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel ve-
            rilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile
            tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözetir ve iyi yönetim
            ilkelerine uyar.” hükmü yer almaktadır.







            82   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94