Page 104 - Ön kapak-merged (1)
P. 104

İyi Yönetim İlkeleri Rehberi



                                          “Sivil yönetimde açık seçik davran”


                                         Lao Tzu (ö. M.Ö. 531, Çin’li düşünür)




                  ilgi edinme hakkı, kendisi ile doğrudan ilgisi olsun ya da olmasın bireylerin,
                  idarenin elinde mevcut olan bilgileri talep edebilmesi ve elde edilebilmesi
             Bhakkıdır. Bu anlamda, söz konusu ilke, bireyler ile devlet arasında güvene
             dayalı  bir  ilişki  kurulmasında  ve  idarenin  şeffaflığının  sağlanmasında  oldukça
             önemli bir yere sahiptir.

             Bilgi edinme hakkı, hak arama özgürlüğünün dolayısıyla hukuk devleti ilkesinin
             ön koşulu olduğu gibi, şeffaflık ve hesap verebilirliğin de temini için gereklidir.
             Bahse konu ilke,

                     İdare  açısından  bilgi  verme  görevini;  muhataplar  açısından  ise  bilgi
                     edinebilme hakkını,
                     İdarenin, yasal düzenlemelerde belirtilen istisnalar dışındaki her türlü
                     bilgi  veya  belgeyi  başvuranların  yararlanmasına  sunmakla  yükümlü
                     olmasını,

                     Talep edilen bilgileri süresi içinde ve geciktirilmeksizin vermesini

                 içerir.



                                    HUKUKİ DAYANAK


               Anayasanın 74’üncü maddesinde vatandaşlar ile karşılıklılık esası gözetilmek
               kaydıyla  Türkiye’de  ikamet  eden  yabancıların  kendileriyle  veya  kamu  ile
               ilgili  dilek  ve  şikâyetleri  hakkında,  yetkili  makamlara  ve  Türkiye  Büyük
               Millet Meclisine yazı ile başvurma hakkına sahip oldukları, kendileriyle ilgili
               başvurmaların sonucunun, gecikmeksizin dilekçe sahiplerine yazılı olarak
               bildirileceği, herkesin, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkına
               sahip olduğu hüküm altına alınmıştır.
               4982  Sayılı  Bilgi  Edinme  Hakkı  Kanununun  4’üncü  maddesinde  herkesin
               bilgi  edinme  hakkına  sahip  olduğu,  5’inci  maddesinde,  kurum  ve
               kuruluşların, bu Kanunda yer alan istisnalar dışındaki her türlü bilgi veya
               belgeyi başvuranların yararlanmasına sunmak ve bilgi edinme başvurularını
               etkin,  süratli  ve  doğru  sonuçlandırmak  üzere,  gerekli  idarî  ve  teknik
               tedbirleri  almakla  yükümlü  oldukları,  11’inci  maddesinde  “kurum  ve




                                                                                103
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109