Page 104 - Ön kapak-merged (1)
P. 104
İyi Yönetim İlkeleri Rehberi
“Sivil yönetimde açık seçik davran”
Lao Tzu (ö. M.Ö. 531, Çin’li düşünür)
ilgi edinme hakkı, kendisi ile doğrudan ilgisi olsun ya da olmasın bireylerin,
idarenin elinde mevcut olan bilgileri talep edebilmesi ve elde edilebilmesi
Bhakkıdır. Bu anlamda, söz konusu ilke, bireyler ile devlet arasında güvene
dayalı bir ilişki kurulmasında ve idarenin şeffaflığının sağlanmasında oldukça
önemli bir yere sahiptir.
Bilgi edinme hakkı, hak arama özgürlüğünün dolayısıyla hukuk devleti ilkesinin
ön koşulu olduğu gibi, şeffaflık ve hesap verebilirliğin de temini için gereklidir.
Bahse konu ilke,
İdare açısından bilgi verme görevini; muhataplar açısından ise bilgi
edinebilme hakkını,
İdarenin, yasal düzenlemelerde belirtilen istisnalar dışındaki her türlü
bilgi veya belgeyi başvuranların yararlanmasına sunmakla yükümlü
olmasını,
Talep edilen bilgileri süresi içinde ve geciktirilmeksizin vermesini
içerir.
HUKUKİ DAYANAK
Anayasanın 74’üncü maddesinde vatandaşlar ile karşılıklılık esası gözetilmek
kaydıyla Türkiye’de ikamet eden yabancıların kendileriyle veya kamu ile
ilgili dilek ve şikâyetleri hakkında, yetkili makamlara ve Türkiye Büyük
Millet Meclisine yazı ile başvurma hakkına sahip oldukları, kendileriyle ilgili
başvurmaların sonucunun, gecikmeksizin dilekçe sahiplerine yazılı olarak
bildirileceği, herkesin, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkına
sahip olduğu hüküm altına alınmıştır.
4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununun 4’üncü maddesinde herkesin
bilgi edinme hakkına sahip olduğu, 5’inci maddesinde, kurum ve
kuruluşların, bu Kanunda yer alan istisnalar dışındaki her türlü bilgi veya
belgeyi başvuranların yararlanmasına sunmak ve bilgi edinme başvurularını
etkin, süratli ve doğru sonuçlandırmak üzere, gerekli idarî ve teknik
tedbirleri almakla yükümlü oldukları, 11’inci maddesinde “kurum ve
103