Page 258 - kamu-personel-rejimi-1
P. 258

yetkisini kullanırken de kanunun koyduğu sınırlar içinde kalması, eşit-
            lik ilkesine önem vermesi, kanunlar özel koşullar öngörmüşse bunlara
            uyması, bu yetkiyi kamu yararı için ve gerekçeli olarak kullan-
            ması gerekmektedir. (Bkz. Prof. Dr. Şeref GÖZÜBÜYÜK, “Yönetsel
            Yargı”, Ekim/1998 s. 264)
               35) “Şikayet Konusuna İlişkin Uygulamalar” başlığı altında yer
            verilen İdare Mahkemesi Kararlarında da kurul üyeliği görevine son
            verme işleminin, ancak yasal dayanak çerçevesinde tesis edilebileceği,
            mevzuatta kurul üyeliğinin sona erdirilmesini gerektirecek fiil olarak
            öngörülmeyen fiilleri nedeniyle davacının görevine son verilmesinin
            hukuka aykırı olduğu ifade edilmiştir. İstanbul 1.İdare Mahkemesi
            kararında, üyeliği sonlandırılan davacı hakkında düzenlenmiş bir so-
            ruşturma raporu bulunması, idare tarafından üyenin bir takım usu-
            le uygun olmayan kararların altında imzasının bulunmasının tespiti
            yönünde  bir neden belirtilmesine  rağmen  Mahkemece, bu nede-
            nin Kanunda belirtilen nedenlerden olmaması sebebiyle kabul
            edilmemiş, idarenin Kanunda sayılan nedenlerle bağlı olması
            gerektiği belirtilmiş ve işlemin iptali karara bağlanmıştır. Şi-
            kayet konusu olayda ise İdare, hiçbir sebebe dayandırmaksızın işlem
            tesis ederek açıkça hukuka aykırı davranmıştır. Oysaki hukuk devleti
            ilkesinin ve hukuk devleti ilkesinin sağladığı güvencelerin temini açı-
            sından idarece tesis edilen işlemin gerekçeleriyle ortaya konulması zo-
            runlu ve gereklidir.
               36) Danıştay, 8. Dairesinin E. 2009/7831 kararında  da gö-
            rüleceği üzere; “idari işlemlerin bir sebebe ve gerekçeye dayalı olması
            hukukun genel ilkelerinden olduğundan, bu ilke genel anlamda düzen-
            leme veya işlem yapan idareyi uyguladığı ve düzenleme yaptığı alanda
            doğru ve anlamlı olgular ortaya koymaya ve denetim yapmaya zorlar.
            İşlemlerde gösterilen sebep ve gerekçe, işlemin yasaya uygunluğu ve
            dayanağını değerlendirme, itiraz edip etmeme konusunda ilgililere
            yardımcı olmakla birlikte, idarenin saydamlığı, savunma hakları ve
            idareye güven ilkeleri ve hukuk devleti anlayışının oluşumu noktala-
            rında da büyük öneme sahiptir” ifadeleriyle idari işlemlerde gerek-
            çenin önemine değinmiştir.

               37) Anayasa Mahkemesi kararlarında da belirtildiği üzere, hukuk
            devleti; yönetilenlere hukuk güvenliği sağlayan, adaletli bir hukuk





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  253
   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263