Page 258 - kamu-personel-rejimi-1
P. 258
yetkisini kullanırken de kanunun koyduğu sınırlar içinde kalması, eşit-
lik ilkesine önem vermesi, kanunlar özel koşullar öngörmüşse bunlara
uyması, bu yetkiyi kamu yararı için ve gerekçeli olarak kullan-
ması gerekmektedir. (Bkz. Prof. Dr. Şeref GÖZÜBÜYÜK, “Yönetsel
Yargı”, Ekim/1998 s. 264)
35) “Şikayet Konusuna İlişkin Uygulamalar” başlığı altında yer
verilen İdare Mahkemesi Kararlarında da kurul üyeliği görevine son
verme işleminin, ancak yasal dayanak çerçevesinde tesis edilebileceği,
mevzuatta kurul üyeliğinin sona erdirilmesini gerektirecek fiil olarak
öngörülmeyen fiilleri nedeniyle davacının görevine son verilmesinin
hukuka aykırı olduğu ifade edilmiştir. İstanbul 1.İdare Mahkemesi
kararında, üyeliği sonlandırılan davacı hakkında düzenlenmiş bir so-
ruşturma raporu bulunması, idare tarafından üyenin bir takım usu-
le uygun olmayan kararların altında imzasının bulunmasının tespiti
yönünde bir neden belirtilmesine rağmen Mahkemece, bu nede-
nin Kanunda belirtilen nedenlerden olmaması sebebiyle kabul
edilmemiş, idarenin Kanunda sayılan nedenlerle bağlı olması
gerektiği belirtilmiş ve işlemin iptali karara bağlanmıştır. Şi-
kayet konusu olayda ise İdare, hiçbir sebebe dayandırmaksızın işlem
tesis ederek açıkça hukuka aykırı davranmıştır. Oysaki hukuk devleti
ilkesinin ve hukuk devleti ilkesinin sağladığı güvencelerin temini açı-
sından idarece tesis edilen işlemin gerekçeleriyle ortaya konulması zo-
runlu ve gereklidir.
36) Danıştay, 8. Dairesinin E. 2009/7831 kararında da gö-
rüleceği üzere; “idari işlemlerin bir sebebe ve gerekçeye dayalı olması
hukukun genel ilkelerinden olduğundan, bu ilke genel anlamda düzen-
leme veya işlem yapan idareyi uyguladığı ve düzenleme yaptığı alanda
doğru ve anlamlı olgular ortaya koymaya ve denetim yapmaya zorlar.
İşlemlerde gösterilen sebep ve gerekçe, işlemin yasaya uygunluğu ve
dayanağını değerlendirme, itiraz edip etmeme konusunda ilgililere
yardımcı olmakla birlikte, idarenin saydamlığı, savunma hakları ve
idareye güven ilkeleri ve hukuk devleti anlayışının oluşumu noktala-
rında da büyük öneme sahiptir” ifadeleriyle idari işlemlerde gerek-
çenin önemine değinmiştir.
37) Anayasa Mahkemesi kararlarında da belirtildiği üzere, hukuk
devleti; yönetilenlere hukuk güvenliği sağlayan, adaletli bir hukuk
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 253