Page 256 - kamu-personel-rejimi-1
P. 256
koruyup güçlendiren, Anayasa ve hukuk kurallarına bağlılığa özen gös-
teren, yargı denetimine açık olan devlettir.
30) İdarenin işlem tesis ederken hukuka bağlı olması ve hukuk ka-
ideleri içinde hareket etmesi hukuk devleti ilkesinin bir gereğidir. Bu
kapsamda, idari işlemin belli bir sebebe dayanması gerektiği açık bir
kuraldır. Ayrıca bu sebep, bir hukuk kuralına dayanmalıdır. İdari işle-
min sebebinin olmaması ya da sebebinin hukuka aykırı olması halinde
işlemin iptali gerekir. İdari işlemin dayanağı olan nedenin açıkça ka-
nunlarda gösterilmiş olması durumunda, idari işlemin hukuka uygun
olabilmesi için, idarenin aldığı kararın bu nedene dayanması ve bu-
nun da kararda açıkça gösterilmesi gerekir. Bu kurala uymayan uygu-
lamalar, işlemi neden yönünden sakatlar. İdari işlemlerin doğuracağı
sonuçlar da önceden kanunlarla belirtilmiştir. İdarenin, bağlı yetkide
olduğu gibi, kanunun koyduğu sınırlar içinde kalması, neden ve konu
yönünden kanun ile belirtilen koşullara uyması gerekir.
31) Şikayet konusu olayda, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma
Kanununun 58 inci maddesi kapsamında kurul üyeliğinin sonlandırı-
labilmesi için, üyenin görev ve yetki alanlarına giren konularda doğru-
dan taraf olması ve bu konulardan menfaat sağlaması veyahut maze-
retsiz üst üste iki kez veya toplamda dört kez toplantılara katılmamış
olması gerekmektedir. Burada Kurul üyeliğinin sonlandırılması, işle-
min konusunu oluştururken; Kanunda sayılan üyeliğin sonlandırıla-
bilme nedenleri de işlemin nedenini oluşturmaktadır. Bu kapsamda,
idare, Kanunun öngördüğü neden ve konu koşullarına uygun hareket
etmek zorundadır. İdare, Kanunun öngördüğü bu nedenlere dayana-
rak, başka sonuç doğuracak bir işlemde bulunamayacağı gibi, üyeliğin
sonlandırılması sonucunu doğurmak için, Kanun ile belirtilen neden-
den başka bir neden de kullanamaz; tersine bir uygulama yapıldığında,
işlem hukuka aykırı olur ve iptali gerekir. Dolayısıyla şikayet konu-
su işlem, konu ve sebep unsurları yönünden hukuka aykırı bir
şekilde tesis edilmiştir.
32) Bilindiği gibi her idari işlemin amacı mutlaka kamu ya-
rarıdır. Amaç unsuru bakımından idarenin takdir yetkisi bu-
lunmamaktadır yani idare bu konuda bağlıdır. Kanunlarda özel
amaç belirtilse dahi bu da sonuçta genel amaç olan kamu ya-
rarının içinde yer alacaktır. Devlet yetkileri, özel yararlar, kişisel
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 251