Page 257 - kamu-personel-rejimi-1
P. 257

çıkarlar için kullanılamadığı gibi kişisel inançların, siyasal yeğlemele-
            rin gerçekleştirilmesinde araç olarak da kullanılamaz. İdarenin kamu
            yararı dışında bir amaç gütmesi durumunda yapmış olduğu işlem amaç
            yönünden hukuka aykırı olur (Bkz. Prof. Dr. Şeref GÖZÜBÜYÜK, “Yö-
            netsel Yargı”, Ekim/1998 s. 256). Bu kapsamda şikayet konusu olay-
            da, şikayetçinin görev yaptığı alana her yönüyle kültürel ve mesleki
            olarak katkı sağlamasına, yurtiçi ve yurtdışı bütün toplantılara katıl-
            masına, ayrıca birime yenilikler katmış olmasına rağmen İdare keyfi
            davranarak Kanunda öngörülen üç yıllık görev süresi dolmadan üye-
            liğini sonlandırmıştır. İdare yapmış olduğu işlemde herhangi bir
            somut olay ve neden göstermemiş, dolayısıyla şikayet konusu
            işlem kamu yararı ve hizmet gerekleri gözetilmeksizin maksat
            ve  sebep  unsurları  yönünden  hukuka  aykırı  bir  şekilde  tesis
            edilmiştir.
               33) İdarenin nasıl davranacağının sınırları önceden bir hukuk ku-
            ralıyla kesin olarak belirlenmişse, idareye belli bir yönde hareket etme
            hususunda bir tercih tanınmamışsa veya idareye belli bir tasarrufta
            bulunması kesin olarak emredilmişse  bağlı yetki söz konusudur.
            İdarenin bağlı yetki içinde tesis ettiği işlemlerde, sebep ve konu
            unsuru açısından takdir yetkisi söz konusu değildir. İdare, bağ-
            lı yetki durumunda, kanunun öngördüğü sebebi tespit ettiğinde yine
            kanunun öngördüğü işlemi yapmak zorundadır. Şikayet konusu olay-
            da, Kültür ve Turizm Bakanlığınca tesis edilen kurul üyeliğinin son-
            landırılması işleminde, İdarece herhangi bir neden ileri sürülmemiş,
            “Makam takdiri” doğrultusunda işlemin tesis edildiği ifade edilmiştir.
            Oysaki Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununun 58 inci mad-
            desi kapsamında kurul üyeliğinin sonlandırılabilme nedenleri açıkça
            hüküm altına alınmış, bu konuda idareye herhangi bir takdir yetki-
            si tanınmamıştır. Kanunda seçilen üyenin görev süresi üç yıl olarak
            düzenlenerek ve görevden alınabilmesi sadece öngörülen nedenlerle
            sınırlandırılarak, herhangi bir takdir yetkisine müsaade etmeksizin
            idareyi bağlayıcı bir düzenlemeye gidilmiştir. Bu kapsamda, Kanunda
            yazılan sebepler dışında idare üyeliğe son veremez, çünkü Kanunun
            lafzı açıktır; idareye takdir hakkı verebilecek açıklamalar içermemek-
            tedir.

               34) Ayrıca idarenin takdir yetkisinin söz konusu olması halinde
            dahi keyfi olarak hareket edebileceği anlamına gelmez. İdarenin takdir




           252   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262