Page 257 - kamu-personel-rejimi-1
P. 257
çıkarlar için kullanılamadığı gibi kişisel inançların, siyasal yeğlemele-
rin gerçekleştirilmesinde araç olarak da kullanılamaz. İdarenin kamu
yararı dışında bir amaç gütmesi durumunda yapmış olduğu işlem amaç
yönünden hukuka aykırı olur (Bkz. Prof. Dr. Şeref GÖZÜBÜYÜK, “Yö-
netsel Yargı”, Ekim/1998 s. 256). Bu kapsamda şikayet konusu olay-
da, şikayetçinin görev yaptığı alana her yönüyle kültürel ve mesleki
olarak katkı sağlamasına, yurtiçi ve yurtdışı bütün toplantılara katıl-
masına, ayrıca birime yenilikler katmış olmasına rağmen İdare keyfi
davranarak Kanunda öngörülen üç yıllık görev süresi dolmadan üye-
liğini sonlandırmıştır. İdare yapmış olduğu işlemde herhangi bir
somut olay ve neden göstermemiş, dolayısıyla şikayet konusu
işlem kamu yararı ve hizmet gerekleri gözetilmeksizin maksat
ve sebep unsurları yönünden hukuka aykırı bir şekilde tesis
edilmiştir.
33) İdarenin nasıl davranacağının sınırları önceden bir hukuk ku-
ralıyla kesin olarak belirlenmişse, idareye belli bir yönde hareket etme
hususunda bir tercih tanınmamışsa veya idareye belli bir tasarrufta
bulunması kesin olarak emredilmişse bağlı yetki söz konusudur.
İdarenin bağlı yetki içinde tesis ettiği işlemlerde, sebep ve konu
unsuru açısından takdir yetkisi söz konusu değildir. İdare, bağ-
lı yetki durumunda, kanunun öngördüğü sebebi tespit ettiğinde yine
kanunun öngördüğü işlemi yapmak zorundadır. Şikayet konusu olay-
da, Kültür ve Turizm Bakanlığınca tesis edilen kurul üyeliğinin son-
landırılması işleminde, İdarece herhangi bir neden ileri sürülmemiş,
“Makam takdiri” doğrultusunda işlemin tesis edildiği ifade edilmiştir.
Oysaki Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununun 58 inci mad-
desi kapsamında kurul üyeliğinin sonlandırılabilme nedenleri açıkça
hüküm altına alınmış, bu konuda idareye herhangi bir takdir yetki-
si tanınmamıştır. Kanunda seçilen üyenin görev süresi üç yıl olarak
düzenlenerek ve görevden alınabilmesi sadece öngörülen nedenlerle
sınırlandırılarak, herhangi bir takdir yetkisine müsaade etmeksizin
idareyi bağlayıcı bir düzenlemeye gidilmiştir. Bu kapsamda, Kanunda
yazılan sebepler dışında idare üyeliğe son veremez, çünkü Kanunun
lafzı açıktır; idareye takdir hakkı verebilecek açıklamalar içermemek-
tedir.
34) Ayrıca idarenin takdir yetkisinin söz konusu olması halinde
dahi keyfi olarak hareket edebileceği anlamına gelmez. İdarenin takdir
252 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU