Page 26 - kamu-personel-rejimi-1
P. 26
ifa etmemesine bunların yanı sıra sağlık ve ailevi durumları nedeniyle
mağdur olduğunu belgelemesine rağmen yer değiştirme suretiyle nak-
len atamasının hukuka aykırı olduğu açık olan ve yargı uygulamalarıy-
la da desteklenen bir idari işlemle şikayetçinin zor durumda kaldığı,
bu konuda idarenin takdir hakkını yerinde kullandığının kabulünün
mümkün olmadığı anlaşılmaktadır. 19.04.1983 tarihli ve 83/6525
sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan, Devlet Memur-
larının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmeliğin,
Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarda Göz önünde Bulundurulacak
Hususlar başlıklı 9 uncu maddesince de eş, sağlık ve aile durumunun
gözetilmesi amirdir.
Halihazırdaki mevzuat hükümlerine göre, şef kadrosunda görev
yapan personelin yer değişikliği dilekçelerini her yıl Mart ayı sonu-
na kadar verecekleri, yer değişikliklerinin ise 15 Mayıs - 15 Temmuz
arasında yapılacağının hükme bağlandığı, anılan düzenlemeler ile yer
değişikliklerinin belirli bir düzen altına alındığı, bu konudaki şekil
şartlarının belirlendiği, böylelikle Başkanlık bünyesinde görev yapan
kamu görevlilerinin ne zaman ve ne şekilde yer değişikliklerinin yapı-
lacağını öngörebilmelerinin sağlanarak idari işlemlerde şeffaflığın ve
açıklığın hayata geçirildiği görülmektedir. İdari işlemlerin nihai amacı-
nın kamu yararı olduğu düşünüldüğünde, mevzuat hükümlerine göre
haklı beklenti içinde olan Diyanet İşleri Başkanlığı’ndaki yer değiştir-
me hükümlerine tabi personelin, normal yer değişikliği dönemi dışın-
da özellikle kış aylarında yapılan atamasının aile bütünlüğünü bozucu
ve mağdur edici bir yönü de bulunmaktadır.
Şikayet konusuna ilişkin uygulamalar başlığı altında örnek olarak
verilen yerel mahkeme kararlarında da, yönetmeliğin yer değiştirme
zamanı başlıklı amir hükmüne riayet edilmeden yapılan yer değiştir-
melerin açıkça hukuka aykırı olduğu vurgulanmıştır. Aykırılığının tes-
piti soması mahkeme yoluna giderek lehte karar alan personelin eski
görev yerlerinde kaldıkları ifade edilmektedir. Böylece, aynı durumda
olup yargı yoluna gitmeyen personel ile yargı yoluna başvuran perso-
nel arasında fiili olarak bir farklılık ortaya çıkmıştır. Kamu yararına
ve hizmetin iyi işlemesine yönelmemiş söz konusu uygulamalarla hem
personel mağdur edilmiş, hem de Diyanet İşleri Başkanlığı yargılama
giderlerine katlanmak zorunda kalarak kamu zararının oluşmasına
meydan verilmiştir.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 21