Page 389 - kamu-personel-rejimi-1
P. 389

vazife mahallerine kadar;” şeklindeki (1) numaralı bendinin başın-
            daki  “Kendi yazılı talepleri üzerine gönderilenler hariç olmak
            üzere;” ibaresinin iptali talebi üzerine yaptığı incelemede iti-
            raz konusu kuralın Anayasa’nın 2. ve 10. maddelerine aykırılık
            oluşturması nedeniyle iptaline karar vermiştir.  Mahkemenin
            gerekçesi; “…İtiraz konusu kuralla, “kendi yazılı talepleri üzerine”, yurt
            içinde veya dışındaki daimi bir vazifeye naklen tayin olunanlarla, yaban-
            cı memleketlerdeki memuriyet merkezi tebdil olunan veyahut bu yerlerden
            yurt içinde diğer bir daimi vazifeye tayin edilen memur ve hizmetlilere, yeni
            vazife mahallerine kadar, yol masrafı, yevmiye, aile masrafı ve yer değiştir-
            me masrafı verilmemesi öngörülmüştür. Temel ve asli fonksiyonları kamu
            hizmetini yürütmek olan ve bir statü içerisinde görevlerini yerine getiren
            kamu görevlileri, kamu hizmetinin iyi işlemesi, idarenin fonksiyonlarını
            rasyonel ve verimli olarak yerine getirebilmesi için, ya kendi isteklerine da-
            yalı olarak ya da re’sen, kanunlarda yer alan kurallar çerçevesinde, yetkili
            idari makamlarca bulundukları yerden başka bir yere veya bulundukları
            görevden başka bir göreve atanabilmektedirler. Bu atamaya bağlı olarak
            da, yeni görev yerlerinde göreve başlayabilmek için bazı giderler yapmak
            zorunda kalmaktadırlar. İşte, kanunkoyucu tarafından, atama işlemi sonu-
            cunda, görev yeri değişen kamu görevlisinin, maddi açıdan belli bir külfetle
            karşı karşıya kalması ve bu külfetin, kamu hizmetinin yürütülmesinden
            kaynaklanması nedeniyle ve kamuca karşılanması amacıyla, yasal düzen-
            lemeler yapılmıştır. Harcırah Kanunu, kamu hukuku alanında, çalışanla
            çalıştıranlar arasındaki istihdam ilişkilerini ve buna dayanan mali hakları
            düzenleyen bir Kanun değil, 1’inci maddesinde belirtildiği üzere, genel, kat-
            ma ve özel bütçeli idarelerde, bunlara bağlı sabit ve döner sermayeli kurum-
            larda, özel kanunlarla kurulmuş banka ve teşekküllerde (…) yolluk ödenme-
            sini gerektiren hizmet yapılması hallerinde uygulanacak kuralları içeren bir
            gider kanunudur. Yolluk ödemesi, kamu hizmetinin gerektirdiği du-
            rumlarda, bu hizmet için görevlendirilen kişilerin katlanacakları
            giderleri karşılamak üzere yapılan parasal bir idari işlemdir. Baş-
            ka bir deyişle, gerektiğinde görevlendirilen kişilere, katlandıkla-
            rı zorunlu giderlerin karşılığı olarak yapılan bir ödemedir….Öte
            yandan, 657 sayılı Kanunun 62. maddesinin 2595 sayılı Kanunun 4’üncü
            maddesiyle değişik 3’üncü paragrafında, yer değiştirme suretiyle yapılan
            atamalarda, memurlara, yolluklarının, atama emirleri tebliğ edilince öde-
            me emri aranmaksızın, saymanlıklarca derhal ödeneceği hükmü yer almış,
            anılan Kanun hükmünde görev yerinin değişmesinin isteğe bağlı



           384   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   384   385   386   387   388   389   390   391   392   393   394