Page 394 - kamu-personel-rejimi-1
P. 394

37 Seri Nolu Harcırah Kanunu Genel Tebliğinin 1 inci maddesinin (a)
            bendinde yer alan açıklamaların, 6245 Harcırah Kanununun 10 uncu
            maddesinin (I) numaralı bendinin, daha sonraki tarihlerde değişikliğe
            uğraması sebebiyle hukuken uygulanmasına imkan bulunmadığı, yine
            İdarenin ret gerekçesini teşkil eden İstanbul 9. İdare Mahkemesinin
            kararında ise Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak
            Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik hükümlerine göre yapılan ata-
            maların yeniden ilk atama niteliğinde bir atama olduğundan bahse-
            dildiği, karardaki olayla şikayet konusu olayımızın farklı olduğu bu
            nedenle mahkeme kararının emsal niteliği taşımayacağı ve olayımıza
            uygulanamayacağı şikayetçinin naklen atanmasına bağlı olarak yeni
            görev yerinde göreve başlayabilmek için mali bir külfete katlandığı hu-
            susları gözetildiğinde İdare tarafından kendisine sürekli görev yolluğu
            ödenmemesi işleminin hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu sonuç ve
            kanaatine ulaşılmıştır.
               26. Ayrıca gerek Anayasamızın 125. maddesi uyarınca gerekse yar-
            gı içtihatları doğrultusunda İdarenin hukuka aykırı eylem ve işlem-
            lerden doğan zararları kusurlu sorumluluk esaslarına göre ödemesi
            gerekmektedir. Şikâyetçinin faize ilişkin talebi de gözetildiğinde; İda-
            rece hukuka aykırı olarak sürekli görev yolluğu talebinin reddedilmesi
            nedeniyle şikayetçinin yoksun kaldığı maddi tutara ilişkin zararının
            idare tarafından karşılanması hukuki bir zorunluluk olup, idareye baş-
            vurduğu 13/01/2015 tarihinden itibaren hesaplanacak yasal faizin de
            kendisine ödenmesi gerekmektedir.
               D. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
               27. Anayasamızın 35. maddesinde herkesin mülkiyet hakkına sa-
            hip olduğu, bu hakkın ancak kamu yararı amacıyla, kanunla sınırla-
            nabileceği, mülkiyet hakkının kullanılmasının toplum yararına aykırı
            olamayacağı düzenlenmiştir. BM İnsan Hakları Evrensel Beyanname-
            si’nin mülkiyet hakkını düzenleyen 17 nci maddesinde, “Hiç kimsenin
            keyfi olarak mülkiyetinden yoksun bırakılamayacağı” hükmü, Avrupa İn-
            san Hakları Sözleşmesi’ne Ek 1 No’lu Protokolün 1 inci maddesinde
            ise; “Her gerçek ve tüzel kişinin, mal ve mülk dokunulmazlığına riayet edil-
            mesini isteme hakkının olduğu, herhangi bir kimsenin ancak kamu yara-
            rı sebebiyle ve yasada öngörülen koşullara ve Uluslararası hukukun genel






                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  389
   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399