Page 522 - kamu-personel-rejimi-2
P. 522
b) Teşkilat yapısı değiştirilen Yüksek Kurum ve Kurumların
bazı kadrolarında görev yapan kamu görevlilerinin görevlerinin
sona erdirilerek Başkanlık müşaviri veya araştırmacı kadroları-
na atanmış sayılmalarının öngörülmesi, yeniden teşkilatlanma
sonucu ortaya çıkan hukuki ve fiilî zorunluluklar nedeniyledir.
Buna göre, söz konusu işlemin sebep unsuru, Yüksek Kurum ve Ku-
rumların yeniden teşkilatlandırılması olup yürürlükte bulunan
kanunlara dayanılarak ve kamu görevlisinin öznel durumu dikka-
te alınarak idarece tesis edilen naklen atama işlemlerinden tama-
men farklıdır. Söz konusu hukuki ve fiilî zorunluluklar nedeniyle
kazanılmış haklar korunarak başka kadrolara atama yapılması,
kanun koyucunun takdir alanı içindedir.
c) Öte yandan, dava konusu kuralla tek bir kişi hakkında bi-
reysel nitelikte bir yürütme işlemi tesis edilmeyip, aksine genel
ve soyut bir kural getirilmektedir. Soyut bir kuralın gerçekte tek bir
kişiyi ya da sınırlı sayıda kişiyi ilgilendiriyor olması onun bu niteliğini
ortadan kaldırmaz. Bireysel nitelikte bir işlemden söz edilebilmesi için
somut olarak bir kişinin hukuki durumunda değişiklik yapan bir irade
açıklamasının bulunması gerekir. Dava konusu kuralla doğrudan so-
mut bazı kişilerin hukuki durumunda değişiklik yapılmasına yönelik
bir irade açıklamasında bulunulmadığından bireysel işlemin varlığın-
dan söz edilemez. Kuralda belirtilen kadrolarda görev yapan kişilerin
hukuki durumlarının düzenlemenin sonucundan etkilenmiş olması,
bu neticeyi değiştirmez.
d) Memuriyet kadro derecesine bağlanan mali haklar ise o dereceye
ulaşan kişi yönünden tahakkuk etmiş ve kesinleşmiş alacak niteliğine
dönüştüğünden kazanılmış hak teşkil eder. Kadro derecesine bağla-
nan mali haklar unvandan bağımsız olduğundan, unvan değişse
bile bunların hukuken korunması gerekmektedir. Buna karşılık
bir görevin fiilen yapılması karşılığında ödenen mali haklar ise
kazanılmış hak oluşturmaz. Bu gibi mali haklar, ilgilinin o görevi
fiilen yerine getirdiği süreyle sınırlı olarak ödenir.”
açıklamalarına yer verilmiştir.
23) Anayasa Mahkemesinin 11.10.2012 tarih ve E. 2011/147,
K. 2012/152 sayılı, 657 Sayılı Orman Ve Su İşleri Bakanlığının
Teşkilat Ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 517