Page 818 - kamu-personel-rejimi-2
P. 818
niteliği ve kapsamı, ilköğretim müfettişlerini Genel İdare Hizmetleri
Sınıfında yer alan müfettişlerden farklı kıldığı, Genel İdare Hizmetleri
Sınıfında yer alan müfettişlerin tâbi oldukları kurallar yönünden bir
yeknesaklık bulunmamakla birlikte bu müfettişlik sınavlarına Devlet
memuru olmayan kişilerin de girebilmesi, bu müfettişler ile ilköğretim
müfettişleri arasındaki bir diğer farkı oluşturduğu, bir başka deyişle,
müfettişliğe giriş koşulları ile müfettişlerin görev ve yetkileri bakımın-
dan ilköğretim müfettişleri ile Genel İdare Hizmetleri Sınıfında yer
alan müfettişler farklı hukuki konumda bulunduğu, bu nedenle, me-
murlara uygulanacak ek göstergelerin belirlendiği 657 sayılı Yasa’ya
ekli I sayılı cetvelde, ilköğretim müfettişleri ile Genel İdare Hizmetle-
ri Sınıfında yer alan müfettişlerin aynı hizmet sınıfında yer almaları
zorunluluğundan söz edilemeyeceği, diğer müfettişlikler gibi kariyer
meslek olan ilköğretim müfettişliklerinin yukarıda belirtilen özellikli
konumunun gözetilerek ilköğretim müfettişlerinin ek göstergelerinin
Eğitim ve Öğretim Hizmetleri Sınıfı başlığı altında düzenlenmesi, yasa
koyucunun takdir yetkisi kapsamında bulunmadığı, itiraz konusu ku-
ralın Anayasa’nın 10. maddesine aykırı olmayıp, iptal isteminin reddi
gerektiği belirtilmiştir.
12. Anayasa Mahkemesi’nin 2010/29 Esas ve 2010/90 Karar
sayılı Kararında da; “ Anayasa’nın
128. maddesinin ikinci fıkrasına göre, kamu personelinin özlük
haklarına ilişkin esasların kanunla düzenlenmesi gerektiği, Kanunla
düzenlenmesi öngörülen konularda yürütme organına, genel, sınır-
sız, esasları ve çerçevesi belirsiz bir düzenleme yetkisi verilemeyeceği,
ancak kanunda temel esaslar belirlenerek çerçevenin çizilmiş olması
koşuluyla uzmanlık ve teknik konulara ilişkin ayrıntıların yürütme or-
ganının takdir yetkisine bırakılabileceğine vurgu yapılmıştır.
13. Anayasa Mahkemesi’nin 2015/21 Esas ve 2015/67 Karar
sayılı Kararında ise; Kanuni düzenleme ilkesinin, düzenlenen alan-
da temel ilkelerin kanunla konulmasını ve çerçevenin kanunla çizil-
mesini ifade ettiği, yürütmenin düzenleme yetkisinin, sınırlı, tamam-
layıcı ve bağımlı bir yetki olduğu, bu nedenle Anayasa’da öngörülen
ayrık durumlar dışında, kanunlarla düzenlenmemiş bir alanda, kanun
ile yürütmeye genel nitelikte kural koyma yetkisi verilemeyeceği, an-
cak temel ilkelerin ve çerçevenin kanunla belirlendiği konulara ilişkin
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 813