Page 82 - kamu-personel-rejimi-2
P. 82
çalıştırılmasına karşı yaptığı başvurunun reddine ilişkin dava
konusu işlemde hukuka uyarlık görülmemiştir…” şeklinde be-
lirtilmiştir.
24. Danıştay 5 inci Dairesi’nin 13/12/2012 tarih, 2010/300 Esas,
2012/8785 Karar sayılı kararıyla, Ankara 15 inci İdare Mahkemesi’nin
08/10/2009 Tarih, 2009/59 Esas, 2009/1192 Karar sayılı Kararının
Onanmasına karar verilmiştir.
25. Danıştay 8 inci Dairesi, 27/01/2010 karar tarihli, E:
2010/1, K: 2010/00 sayılı kararında; “ 1998 yılından itibaren uy-
gulanan ve hukuka uygunluğu yargısal kararlarla istikrar kazanmış
farklı katsayı uygulaması ile dava konusu karar alınıncaya kadar uy-
gulanmakta olan alan içi tercihlerde 0,3 katsayısının esas alınacağına
ilişkin düzenlemenin değiştirilerek alan içi 0,15, alan dışı 0,13 katsayı
farkına dönüştürülmesine ilişkin kararın hukuken geçerli bir sebebe
dayanmadığı hakkındaki kararında, davalı idare olan Yüksek Öğre-
tim Kurumunun dava konusu işleme ilişkin takdir yetkisini de-
ğerlendirirken “ İdarelerin idari işlem tesis ederken, eylemde
bulunurken yararlandığı serbestiye takdir yetkisi denilir. Tak-
dir yetkisi idareye bırakılan belli ölçüde karar alma özgürlü-
ğüdür. Hukuken kabul edilebilir koşulların oluşumu halinde
tanınmış bir serbestidir. İdari yargı yetkisinin sınırını belirleyen
2577 sayılı Yasa’nın 2 nci maddesinin 2 nci fıkrası, Anayasa’nın 125
inci maddesinin 1 inci fıkrasının tekrarından ibaret olup, bu madde-
de açıkça ifade edildiği gibi idari işlemler üzerindeki yargısal denetim
bu işlemlerin hukuka uygunluğunun saptanması ile sınırlıdır. İdare-
nin takdir yetkisinin denetiminde yargı organlarının yalnızca huku-
ka uygunluk denetimi yapabilecekleri şeklinde ifade edilen kural, aynı
zamanda idarenin takdir yetkisinin sınırlarını da ortaya koymuştur.
İdarelerin belirli bir kamu hizmetinin etkili ve verimli bir biçimde yü-
rütülmesi, kamu yararının somut biçimde ortaya konulması için bir-
den çok seçenekten birisini tercihte takdir yetkisine sahip olmaları
halinde yapılacak yargısal denetim, idarenin tercih ettiği seçeneğin ve
bunun uygulanmasının hukuka uygun olup olmadığının araştırılması
ve saptanması ile sınırlanmıştır. İdari yargının idareyi bu seçenekler-
den birisini tercihe zorlayacak ya da belli bir yönde işlem ve eylem te-
sisine zorunlu kılacak biçimde yargı kararı vermeleri halinde, hukuka
uygunluk denetimi aşılarak yerindelik denetimi yapılmış olacaktır.”
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 77