Page 82 - kamu-personel-rejimi-2
P. 82

çalıştırılmasına karşı yaptığı başvurunun reddine ilişkin dava
            konusu işlemde hukuka uyarlık görülmemiştir…”   şeklinde be-
            lirtilmiştir.
                24. Danıştay 5 inci Dairesi’nin 13/12/2012 tarih, 2010/300 Esas,
            2012/8785 Karar sayılı kararıyla, Ankara 15 inci İdare Mahkemesi’nin
            08/10/2009 Tarih, 2009/59 Esas, 2009/1192 Karar sayılı Kararının
            Onanmasına karar verilmiştir.
                25. Danıştay 8 inci Dairesi, 27/01/2010 karar tarihli, E:
            2010/1, K: 2010/00 sayılı kararında; “  1998 yılından itibaren uy-
            gulanan  ve hukuka uygunluğu yargısal  kararlarla istikrar  kazanmış
            farklı katsayı uygulaması ile dava konusu karar alınıncaya kadar uy-
            gulanmakta olan alan içi tercihlerde 0,3 katsayısının esas alınacağına
            ilişkin düzenlemenin değiştirilerek alan içi 0,15, alan dışı 0,13 katsayı
            farkına dönüştürülmesine ilişkin kararın hukuken geçerli bir sebebe
            dayanmadığı hakkındaki kararında, davalı idare olan Yüksek Öğre-
            tim Kurumunun dava konusu işleme ilişkin takdir yetkisini de-
            ğerlendirirken “  İdarelerin idari işlem tesis ederken, eylemde
            bulunurken yararlandığı serbestiye takdir yetkisi denilir. Tak-
            dir yetkisi idareye bırakılan belli ölçüde karar alma özgürlü-
            ğüdür. Hukuken kabul edilebilir koşulların oluşumu halinde
            tanınmış bir serbestidir.  İdari yargı yetkisinin sınırını belirleyen
            2577 sayılı Yasa’nın 2 nci maddesinin 2 nci fıkrası, Anayasa’nın 125
            inci maddesinin 1 inci fıkrasının tekrarından ibaret olup, bu madde-
            de açıkça ifade edildiği gibi idari işlemler üzerindeki yargısal denetim
            bu işlemlerin hukuka uygunluğunun saptanması ile sınırlıdır. İdare-
            nin takdir yetkisinin denetiminde yargı organlarının yalnızca huku-
            ka uygunluk denetimi yapabilecekleri şeklinde ifade edilen kural, aynı
            zamanda idarenin takdir yetkisinin sınırlarını da ortaya koymuştur.
            İdarelerin belirli bir kamu hizmetinin etkili ve verimli bir biçimde yü-
            rütülmesi, kamu yararının somut biçimde ortaya konulması için bir-
            den çok seçenekten birisini tercihte takdir yetkisine sahip olmaları
            halinde yapılacak yargısal denetim, idarenin tercih ettiği seçeneğin ve
            bunun uygulanmasının hukuka uygun olup olmadığının araştırılması
            ve saptanması ile sınırlanmıştır. İdari yargının idareyi bu seçenekler-
            den birisini tercihe zorlayacak ya da belli bir yönde işlem ve eylem te-
            sisine zorunlu kılacak biçimde yargı kararı vermeleri halinde, hukuka
            uygunluk denetimi aşılarak yerindelik denetimi yapılmış olacaktır.”




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  77
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87