Page 85 - kamu-personel-rejimi-2
P. 85

verimli işlemesi ve somut kamu yararı amacını gözetmek ve bu sınırlar
            çerçevesinde, bir başka deyişle, takdir yetkisi amacı doğrultusunda ha-
            reket etmek zorundadır. Yargı organlarınca, idarenin takdir yet-
            kisi, kamu yararı açısından denetlenmektedir[Çağlayan, s.171].
            Ancak yargı denetimi hukuki denetim ile sınırlıdır. Anayasa Mahke-
            mesi, 08.10.2003 tarih, E. 1996/13, K. 1998/40 sayılı kararında “  …
            idarenin takdir yetkisini kullanırken “  kamu yararını gözetme”   yü-
            kümlülüğü vardır ve takdirin keyfilik anlamı taşımadığı gözden uzak
            tutulmamalıdır. Takdir yetkisi, adil, makul ve ölçülü biçimde kulla-
            nılmalı, kazanılmış hakları zedelememeli ve kişinin hukuk düzenine
            olan güvenini sarsmamalıdır.”   şeklinde değerlendirmede bulunurken,
            takdir yetkisinin kullanılması esnasında göz önünde bulundurulacak
            ilkeleri açıkça belirlemektedir.

                32. Ayrıca, Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesinin idari tak-
            dir yetkisinin kullanılmasına ilişkin R(80) sayılı Tavsiye kara-
            rında; “  Takdir yetkisini kullanan bir idari makam, 1. yetkinin ve-
            riliş amacından başka amaç güdemez; 2. yalnızca somut olaya ilişkin
            öğeleri dikkate alarak nesnelliğe ve tarafsızlığa uyar; 3. hakkaniyete
            uymayan ayrımcılıktan kaçınarak yasa önünde eşitlik ilkesini gözetir;
            4. işlemin amacıyla, kişilerin hakları, özgürlükleri veya menfaatleri
            üzerindeki olumsuz etkileri arasında bir denge sağlar; 5. işlemi, her
            somut olaya göre belirlenen makul bir süre içinde yapar; 6. genel ida-
            ri direktifleri her olayın özelliklerini göz önünde tutarak istikrarlı bir
            şekilde uygular,” şeklindeki ilkeler belirlenmiştir. [http://auhf.ankara.
            edu.tr/dergiler/auhfd-arsiv/AUHF-1996-45-01-04/AUHF-1996-45-
            01-04-Karahan oğulları.pdf].”

                33. Somut başvuru açısından, ilgili idare, servis yönetiminde gö-
            revlendirdiği kişilerin, öğrenim düzeyi, yöneticilik yeteneği ve kişisel
            yetenek ve becerilerini göz önüne almak suretiyle, bazı servislerin
            yönetimi için şefler, bazı servislerin yönetimi için, yeterli sayıda şef
            bulunmaması sebebiyle gelir uzmanları, bazı servislerin yönetimi için
            ise memurlar görevlendirmiş bulunmaktadır. Şikayetçi, İhtilaflı İşler
            servisinin yönetimi ile görevlendirilmiştir. Somut olaya ilişkin gerek
            idarenin bilgi ve belgeleri ve gerekse dosya içeriği birlikte değerlen-
            dirildiğinde; Vergi dairesi müdürünün yeterli sayıda şef olmaması
            halinde varsa gelir uzmanlarından birini görevlendirebileceği, ancak
            birden fazla gelir uzmanı olması halinde hangisini görevlendireceği




            80   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90