Page 84 - kamu-personel-rejimi-2
P. 84
28. Vergi Daireleri Kuruluş ve Görev Yönetmeliğinin 13 üncü mad-
desinin 3 üncü fıkrası gereğince, Vergi Dairesi Müdürlükleri bünye-
sinde yer alan servisler, şef tarafından yönetilir. Vergi dairesi müdü-
rü, ancak yeterli sayıda şef bulunmaması halinde, servisin yönetimini
varsa gelir uzmanına verebilecektir. Ancak vergi dairesi müdürlüğün-
de birden fazla gelir uzmanı olması halinde, vergi dairesi müdürünün,
servis yönetimini, gelir uzmanlarından hangisine vereceği tamamen
vergi dairesi müdürünün takdir yetkisi kapsamındadır.
29. Takdir yetkisi, idareye, idari işlem ve eylemlerini tesis ederken
belli ölçüde hareket serbestisi tanınması demektir [Çağlayan Rama-
zan, “ Türk Hukukunda İdarenin Taktir Yetkisinin Yargısal Denetimi”
, Erzincan Hukuk Fakültesi Dergisi, C.7, S.3-4, s. 173]. Kanun koyucu-
nun yasama yetkisi geneldir, bir başka deyişle, anayasa aykırı olmamak
şartıyla, dilediği her konuda kanun çalışması yapma yetkisine sahiptir.
Ancak, kanunların yapıldıkları günün koşullarının zamanla değişme-
si, teknolojik gelişmeler, toplumsal ihtiyaçların ve kamu menfaatinin
zamanla değişimi gibi olgular, toplumsal yaşamın kaçınılmaz gerçek-
leridir. Bu durumda, kanun koyucunun idarenin karşı karşıya geleceği
durumları öngörerek, ileride meydana gelebilecek bütün olaylara uy-
gulanacak kanun metni düzenlemesi mümkün değildir. İdarenin çözü-
me kavuşturmakla görevli olduğu sorunların çeşitliliği ve kimi zaman
kamu hizmetlerinin işleyişindeki teknik zorunluluklar idareye belli öl-
çüde takdir yetkisi tanınmasını zorunlu kılmaktadır [Çağlayan, s.174].
30. Kamu hizmetlerinin değişkenliği ve uyarlanması ilkesi de, tak-
dir yetkisinin varlık nedenlerinden biridir. Yasa koyucunun kamu hiz-
metlerini değişen koşullara uyarlamak adına sık sık kanun değişikliği
yapması Yasama organının ağır işlemesine yol açacak ve söz konusu
hizmetlerin yürütülmesinde belli bir gecikmeye yol açacaktır. Bu ne-
denle, idareye takdir yetkisi tanınması suretiyle, idare tek yanlı iradesi
ile kamu hizmetlerinin düzenini değiştirme yetkisi ile donatılmakta-
dır[Günday, s.335].
31.İdareye takdir yetkisi tanınmış olması, idareye keyfi bi-
çimde hareket etme serbestisi tanımamaktadır. İdarenin tak-
dir yetkisi de yargısal denetime tabidir. Esasen, idarenin takdir
yetkisinin sınırı Anayasa ile teminat altına alınmış hukuk devleti ilke-
sidir. İdare takdir yetkisini kullanırken, yürüttüğü hizmetin etkin ve
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 79