Page 129 - kamu-personel-rejimi-3
P. 129

Şanlıurfa İli Nüfus ve Vatandaşlık Müdürlüğüne nakil talebine Emni-
            yet Genel Müdürlüğünün muvafakat vermemesi işlemini Kurumumu-
            za şikayet etmektedir.
               16. Takdir yetkisi, idarenin belli şart ve durumların meydana gel-
            mesi halinde belli bir kararı alıp almamak  veya kanunda öngörülen
            değişik çözümler arasında bir seçim yapmak konusunda   tanınan bir
            serbestiye ya da belirli bir konuda karar alabilmek için hangi şart ve
            durumların ortaya çıkması gerektiğini tespit etmek imkânına sahip
            olması olarak tanımlanmaktadır. İdari işlemler tesis  edilirken, İdare-
            ler, bağlı yetki veya takdir yetkisi çerçevesinde karar alırlar. Bu doğ-
            rultuda, idari işlemin yetki, şekil, sebep, konu ve maksat unsurlarının
            tümünün hukuk kuralları tarafından önceden belirlenerek, idareye
            belli bir yönde hareket etme hususunda bir tercih tanınmamışsa veya
            idareye belli bir tasarrufta bulunması kesin olarak emredilmişse bağlı
            yetkiden, idarenin nerede ve nasıl bir tasarrufta bulunacağının hukuk
            kuralları ile önceden kesin bir şekilde belirlenmediği durumlarda ise
            idarenin takdir yetkisinden söz edilmektedir. (Halil Kalabalık, İdare
            Hukukunda Takdir Yetkisi Kavramı Ve Benzer Kurumlarla Karşılaştı-
            rılması, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi Cilt 1, Sayı 2, Aralık
            1997)
               17. Bununla birlikte, 10 ve 11 numaralı paragraflarda değinilen
            Danıştay kararlarında açıklandığı üzere, Anayasa’nın 2 nci ve 10 uncu
            maddeleri ile idarenin takdir yetkisini kullanmasına ilişkin bazı genel
            ölçü ve ilkeler getirilmiştir. Ayrıca öğretide idarenin takdir yetkisini
            kullanırken yasaların koyduğu sınırlar ve eşitlik içerisinde hareket et-
            mesi, bu yetkiyi kamu yararı ve hizmetine uygun kullanması, gerekçeli
            olması gibi ilkelere uygun şekilde işlem tesisinin hukuk devleti açısın-
            dan zorunlu olduğu belirtilmiştir.
               18. Yukarıda açıklandığı üzere, idarenin iş ve işlemlerinde kamu
            yararına ve hizmet gereklerine riayet etmesi, yasal ve makul gerekçe-
            ye dayanması, nesnel ve adil olması, eşitlik ve hakkaniyet ölçütlerini
            gözetmesi hukuk devleti olmanın gereği olup, idarenin yasalarla ken-
            disine tanınan takdir yetkisini bu ilke ve ölçütleri göz önünde tutarak
            kullanması gerekir.
               19. Somut olayımız; 657 sayılı Kanunun 74 üncü maddesi uyarın-
            ca kurumlar arası nakil talebine ilişkin olup; ilgili madde uyarınca, şi-
            kayetçinin nakil talebine muvafakat verilip verilmemesi hususunda




           124   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134