Page 129 - kamu-personel-rejimi-3
P. 129
Şanlıurfa İli Nüfus ve Vatandaşlık Müdürlüğüne nakil talebine Emni-
yet Genel Müdürlüğünün muvafakat vermemesi işlemini Kurumumu-
za şikayet etmektedir.
16. Takdir yetkisi, idarenin belli şart ve durumların meydana gel-
mesi halinde belli bir kararı alıp almamak veya kanunda öngörülen
değişik çözümler arasında bir seçim yapmak konusunda tanınan bir
serbestiye ya da belirli bir konuda karar alabilmek için hangi şart ve
durumların ortaya çıkması gerektiğini tespit etmek imkânına sahip
olması olarak tanımlanmaktadır. İdari işlemler tesis edilirken, İdare-
ler, bağlı yetki veya takdir yetkisi çerçevesinde karar alırlar. Bu doğ-
rultuda, idari işlemin yetki, şekil, sebep, konu ve maksat unsurlarının
tümünün hukuk kuralları tarafından önceden belirlenerek, idareye
belli bir yönde hareket etme hususunda bir tercih tanınmamışsa veya
idareye belli bir tasarrufta bulunması kesin olarak emredilmişse bağlı
yetkiden, idarenin nerede ve nasıl bir tasarrufta bulunacağının hukuk
kuralları ile önceden kesin bir şekilde belirlenmediği durumlarda ise
idarenin takdir yetkisinden söz edilmektedir. (Halil Kalabalık, İdare
Hukukunda Takdir Yetkisi Kavramı Ve Benzer Kurumlarla Karşılaştı-
rılması, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi Cilt 1, Sayı 2, Aralık
1997)
17. Bununla birlikte, 10 ve 11 numaralı paragraflarda değinilen
Danıştay kararlarında açıklandığı üzere, Anayasa’nın 2 nci ve 10 uncu
maddeleri ile idarenin takdir yetkisini kullanmasına ilişkin bazı genel
ölçü ve ilkeler getirilmiştir. Ayrıca öğretide idarenin takdir yetkisini
kullanırken yasaların koyduğu sınırlar ve eşitlik içerisinde hareket et-
mesi, bu yetkiyi kamu yararı ve hizmetine uygun kullanması, gerekçeli
olması gibi ilkelere uygun şekilde işlem tesisinin hukuk devleti açısın-
dan zorunlu olduğu belirtilmiştir.
18. Yukarıda açıklandığı üzere, idarenin iş ve işlemlerinde kamu
yararına ve hizmet gereklerine riayet etmesi, yasal ve makul gerekçe-
ye dayanması, nesnel ve adil olması, eşitlik ve hakkaniyet ölçütlerini
gözetmesi hukuk devleti olmanın gereği olup, idarenin yasalarla ken-
disine tanınan takdir yetkisini bu ilke ve ölçütleri göz önünde tutarak
kullanması gerekir.
19. Somut olayımız; 657 sayılı Kanunun 74 üncü maddesi uyarın-
ca kurumlar arası nakil talebine ilişkin olup; ilgili madde uyarınca, şi-
kayetçinin nakil talebine muvafakat verilip verilmemesi hususunda
124 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU