Page 41 - kamu-personel-rejimi-3
P. 41
sürede karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru
yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel
verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem
ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözetir ve iyi yöne-
tim ilkelerine uyar.” hükmü yer almaktadır.
40. Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı’nın 41 inci maddesinde geçen
“İyi bir yönetim hakkı”nın uygulamada ne anlama geldiğini açıklayan
ve ülkemizin de Aday Üye olduğu Avrupa Birliği’nin müktesebatının
bir parçası olan Avrupa Doğru İdare Davranış Yasası’nda iyi yönetişim
ilkeleri ortaya konulmuş olup; bu belgenin 18 inci maddesinin birinci
fıkrası; “Kurum’un gerçek bir kişinin hak ve menfaatlerini olumsuz şe-
kilde etkileyebilecek her kararı ilgili olaylar ve hukuki dayanağı işaret
edilerek gerekçesini belirtecektir.” ikinci fıkrası; “Yetkili yetersiz ya da
belirsiz ya da bireysel gerekçe içermeyen kararlar almaktan kaçına-
caktır.” hükümlerini içermektedir. Anılan maddeyle bağlantılı olarak
12 nci maddesinde sorulan soruların mümkün olduğunca eksiksiz ve
doğru bir şekilde yanıtlayacağı vurgulanmıştır. Yine Yasanın 19 uncu
maddesinde itiraz hakkından bahsedilerek, kararlara karşı ilgili kanun
yollarının niteliği, hangi kuruma başvurulabileceği ve hakkın kullanı-
labileceğinin nihai süresinin belirtilmesi gerekliliği ifade edilmiştir.
41. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesin-
de, somut olay için idarenin şikayetçiye gerek harcırah ödememesinde
gerekse geçmişe yönelik onay alınması talebini reddetmesinde ilgili
mevzuat hükümleri çerçevesinde hareket etmesi nedeniyle “kanunla-
ra uygunluk” ilkesine uyulduğu, şikâyet başvurusu kapsamında ilgili
idareden istenilen bilgi ve belgelerin süresi içinde Kurumumuza gön-
derildiği görülmüş, ancak idare tarafından şikayetçiye verilen cevap-
larda işleme karşı hangi sürede hangi mercilere başvurulabileceğinin
gösterilmemiş olması sebebiyle “karara karşı başvuru yollarının ve sü-
resinin gösterilmesi” ilkesine uyulmadığı görülmüş olup, ilgili idarenin
bundan böyle bu ilkeye uyması beklenmektedir.
42. Yine bu ilkeler çerçevesinde idarenin şikayetçiye verdiği cevap-
lara bakıldığında; şikayetçi tarafından yapılan başvurular için Emni-
yet Genel Müdürlüğüne görüş sorularak cevap verme sürecinin uza-
tıldığı görülmüş olup idarenin bundan sonra cevap verme sürelerine
36 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU