Page 537 - kamu-personel-rejimi-3
P. 537
başvurucunun, sivil memur olarak görev yaptığı askeri idarenin,
eğitim mazeretiyle kurumlar arası atama talebine muvafakat verme-
mesi ve buna ilişkin davanın reddedilmesi nedeniyle eğitim hakkı ve
eşitlik ilkesinin ihlal edilmesi konulu başvurusunda, eğitim hakkının
korunması gerekçesiyle idareden atamaya ilişkin bütün işlemlerde per-
sonelin eğitim mazeretlerini kayıtsız şartsız karşılamasının beklenil-
mesinin idarenin üstlendiği kamu hizmetinin yürütülmesini imkansız
hale getireceği, dolayısıyla bu konuda idareye, belirli bir takdir alanı
tanınmasının makul karşılanması gerektiği, zira kamu hizmetinin
sağlıklı ve kesintisiz bir şekilde yerine getirilmesi için gerekli tedbir-
leri almanın, ilgili idarenin öncelikli görev ve sorumluluğu olduğu de-
ğerlendirmeleri yapılarak; Anayasanın 42 nci maddesinde güvence
altına alınan eğitim hakkının ihlal edildiği iddiasına ilişkin kısmının
“açık dayanaktan yoksun olması” nedeniyle kabul edilemez ol-
duğu yönünde karar verildiği görülmektedir.
22) Anayasa Mahkemesi’nin 20/02/2014 tarih ve 2013/2069
başvuru numaralı kararında; başvurucunun Mimar Sinan Güzel
Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sahne Sanatları Tiyat-
ro Bölümü Tezli Yüksek Lisans Programına katılma hakkı kazanması-
na rağmen, bu okulun bulunduğu İstanbul İline atanma talebinin zım-
men reddi üzerine eğitim hakkının ve eşitlik ilkesinin ihlal edildiği ge-
rekçesiyle açtığı davada; Anayasa’da yer alan eğitim ve öğretim hakkı,
kamu otoritelerine bireyin eğitim ve öğrenim almasını engellememe
negatif ödevini yüklemekle birlikte Anayasa’ da öngörülen ilköğretim
dışında devletin tüm bireylere eğitim ve öğrenim sağlaması şeklinde
pozitif bir ödev yüklememekte olduğu değerlendirmesi yapılarak;
başvurucunun eğitim hakkına ilişkin bir ihlalin olmadığı yö-
nünde karar verildiği görülmektedir.
23) Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 14/04/2008 ta-
rih ve E:2005/270, K:2008/1286 sayılı kararında; Anayasa’nın 2
nci maddesinde belirtilen hukuk devleti ilkesine vurgu yapılarak bu
bağlamda, işlemlerde kamu yararının sağlanması amacının güdülmesi,
nesnel adil ve hakkaniyet ölçütlerinin gözetilmesi gerektiği, bu neden-
le, idarenin yasalarla kendisine tanınan takdir yetkisini adalet, hakka-
niyet ve kamu yararı ölçümlerini göz önünde tutarak kullanması, Ana-
yasanın 10 uncu maddesi kapsamında, kanun önünde eşitlik ilkesine
uygun hareket etmesi gerektiğine vurgu yapılmıştır
532 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU